Punctul pe Y, May 2005

Titlu: Ultimul tabu
Nr Editie: 1562 Data: Tuesday 03 May 2005
Ultimul tabu din politica românească, pe care congresul PSD l-a spart, este acela al priorității 'aleșilor'. Cei 'aleși' au însemnat politicienii originari, cei care și-au început cariera în vâltoarea revoluției sau în zbuciumul de după aceasta. Accesul la vârful partidelor părea într-un fel, condiționat de o astfel de apartenență, dătătoare de legitimitate. Instituționalizarea și instrumentalizarea sistemului a redus treptat, posibilitatea ca persoane din afara acestui cerc să poată aspira la o astfel de poziție. Primii care au făcut o breșă în acest mecanism au fost liberalii, care în 1993 l-au debarcat, fără prea multe menajamente, pe Radu Câmpeanu de la cârma partidului, oferind 'lupilor tineri' prilejul de a-și manifesta aspirațiile nu direct, ci prin intermediul unor oameni din aceeași generație cu Câmpeanu, dar mult mai maleabili și mai lipsiți de orgolii. O a doua debarcare istorică a fost cea a lui Petre Roman, intervenită într-o conjunctură nefavorabilă pentru el (scorul modest din campania electorală din 2000) și prin apariția unui politician de tip nou, mult mai dinamic și mai lipsit de menajamente în demersurile sale - calități care au făcut din el, în final, președinte de țară.Alegerea lui Mircea Geoană la congresul PSD sparge definitiv, acest tabu. Dacă până cu o zi înainte, la vârful partidului nu putea fi concepută vreo alternativă la tandemul clasic Iliescu-Năstase, odată cu acest vot calea este larg deschisă oricărei prezențe. A spus-o chiar noul președinte: de-acum înainte oricine poate aspira la o astfel de poziție. Cu o condiție: să aibă în spate mașinăria care a făcut posibilă această victorie. Stalin a rămas celebru pentru cugetare sa: 'Nu e important cine votează. Important e cine numără voturile'. PSD-ul adnotează această idee în mod creator: nu este important ci ne numără voturile, important este cine are capacitatea să le manevreze dinainte!Congresul PSD devine o lecție de democrație de tip nou, de o fază superioară celor practicate până în prezent: este vorba de capacitatea de a face lobby realist și convingător. De a avea ce să oferi ca să primești ce ai nevoie. Aici, echipa lui Năstase, care a învățat câte ceva din eșecurile electorale recente, a lucrat eficient și rapid, oferind și primind ceea ce era necesar pentru ca rezultatul să devină cel care a marcat intrarea partidului într-o nouă etapă: cea a pragmatismului, desprins de sechelele istorismului.
Titlu: Vă urăm zbor plăcut pe 'axa Băsescu'!
Nr Editie: 1576 Data: Thursday 19 May 2005
Dar nu cu B.A.! Cel puțin prin prisma unei experiențe personale recente care, nu-i așa, poate avea valoare generalizatoare. În anumite situații și condiții, bineînțeles.Dacă ceea ce mi s-a întâmplat la Londra, recent, ca pasager al liniilor aeriene britanice (când spui 'British Airways' îți vine să-ți scoți pălăria, nu-i așa, cu gândul la soliditatea și calitatea a tot ceea ce este 'british') se întâmpla la București, aș fi zis: asta este! Tarom-ul nostru n-are nici blazonul și nici pretențiile partenerului său de peste 'mânecă'. Poate că și de aceea, la aterizarea pe Otopeni, am defilat prin fața Airbus-urilor noastre cumpărate cu atâta scandal pe la începutul deceniului trecut și care acum așteaptă să fie conservate în așteptarea unor vremuri mai bune, în timp ce partenerii de la B.A. fac nu mai puțin de zece curse pe săptămână, ei fiind și cei care preiau, în mare, traficul nostru peste ocean, abandonat acum vreo doi ani pentru că dădea pierderi (nu atât din exploatarea curentă, cât din cheltuielile suplimentare excesive).Spuneam deci că, în absența curselor TAROM am revenit de la New York, cu B.A., refăcând, într-un fel, de-acum celebra axă băsesciană într-o variantă adnotată (New York, în loc de Washington!) Că B.A. nu mai e ce era pe vremuri am constatat încă de la traversarea oceanului, într-un Jumbo incomod pentru lumea de rând și cu servicii de bord meschine. La Londra, însă, temerile aveau să-mi fie întregite de celebra exigență britanică. În timp ce așteptam legătura cu Bucureștiul (anunțată și aceasta cu 5 minute înainte de ora plecării și însoțită de un marș forțat, contratimp, până la o poartă atât de îndepărtată) două doamne arțăgoase și un domn morocănos de la serviciul de îmbarcare au pus, nu știu cum, ochii pe mine. Aveam, e drept, un bagaj de mână care era la limitele stabilite, dar îl cărasem prin toată America fără a avea probleme, mai ales că în el se afla aparatura profesională care mă însoțea. Cei trei m-au înconjurat pe tăcute și m-au luat pe sus la desk unde m-au somat să-l predau la cală.Degeaba am explicat eu că geanta nu este asigurată și că se pot întâmpla lucruri neprevăzute. Cei trei au fost de neînduplecat. După ce mi-au 'confiscat' geanta, lăsându-mă pradă celor mai negre presimțiri și presupuneri (una dintre ele fiind și aceea că, citind poate unul dintre comentariile recente în care mă exprimam nu prea reverențios, la 'axa' sa, dl Băsescu l-o fi sunat pe prietenul său, Tony spunându-i: vezi, dacă se abate pe la voi unu' Andronic, arătați-i nițel ce înseamnă democrația britanică), cei trei au procedat (după o întârziere de oră peste timpul planificat) la formalitățile de îmbarcare. Uluit, am asistat la parada unor genți și mai mari și mai grele decât a mea, fără ca pe chipurile cerberilor să se poată citi vreo intenție de corecție regulamentară! Nimic. Și ca povestea să fie completă, după un zbor în care serviciul de bord s-a dovedit, iarăși, greoi și aproximativ, am așteptat mai bine de o jumătate de oră ca buclucașul meu bagaj de mână să urce, ca melcul, povârnișul benzii și să poposească, ultimul (!) în sala de așteptare de la Otopeni. Concluzia! Zburați liniștiți, dar nu cu B.A.! Cu inima cât un purice - dată fiind faima de prestigiditatori a băieților noștri de la handling.
Titlu: Soluția liberală
Nr Editie: 1577 Data: Friday 20 May 2005
Trebuie să recunosc faptul că soluția liberală, antamată de premierul Tăriceanu, o bate de la distanță pe cea democrată, a dlui Băsescu. E vorba, bineînțeles, de celebra de-acum învârtoșare a coaliției de guvernământ, în așa fel încât să nu mai fie expusă diferitelor dezastre naturale care i-ar putea cauza pierderea fragilei majorități parlamentare, și nici soluțiilor 'imorale', de conjunctură, precum cea care a adus-o practic la guvernare.Dacă Traian Băsescu vedea în alegerile anticipate rezolvarea tuturor problemelor, Călin Popescu și Tăriceanu nu putea fi, din principiu, cu dragă inimă de aceeași părere. Pentru că fie valul de popularitate pe care înoată președintele cât de mare, el riscă totodată să măture statu-quo-ul creat de actuala formulă de guvernare, irosind truda de peste patru luni a definitivării algoritmului. Nu mai vorbesc de faptul că noile alegeri ar putea propulsa și alți pretendenți la funcția de premier, deși acest lucru e considerat a avea mai puțină importanță. Ei bine, soluția pe care o propune actualul premier este una de sorginte pur liberală prin pragmatismul ei și e de mirare că nu i-a trecut până acum nimănui prin cap: achiziționarea de parlamentari! Ca la fotbal: cine oferă mai mult, ia jucătorul. Nu neapărat cel mai bun, pentru că aici nu e vorba de calitate - coaliția n-are nevoie de parlamentari buni sau foarte buni, ci pur și simplu de parlamentari. Câți? Cam atâția, de exemplu, câți are PUR-ul. Asta nu înseamnă că se renunță la aliatul conservator (scuze - nu reușesc să mă obișnuiesc cu noile inițiale ale partidului dlui Voiculescu), ci doar se ia o măsură suplimentară de siguranță în caz de defecțiune a acestuia. Ieri un parlamentar de la PSD, azi unul de la PPRM, mâine alții tot de pe acolo și asa se înjgheabă o major itate mai trainică și mai mulțumitoare decât ar putea-o da niște alegeri anticipate ce pot conține și... surprize. Parlamentari nemulțumiți de ceva sunt cu duiumul în Opoziție și trebuie doar să le gâdili coarda sensibilă ca să-i convingi că viața se vede mai roz din barca Puterii. Și că rozul ăsta poate dura, și cu ajutorul lor, minim patru ani. Ani în care se pot întâmpla multe, spre binele lor și al apropiaților lor.Dacă ar exista un premiu de pragmatism politic n-aș ezita nici un moment să-l propun pe premierul Tăriceanu, cel care dă, în acest fel, prima sa dovadă de iscusință prin care să-și merite poziția pe care o ocupă.Că nu prea e ea morală, soluția, e o altă problemă. A președintelui Băsescu, că el e cu morala...
Titlu: Aura puterii
Nr Editie: 1578 Data: Saturday 21 May 2005
Niște bătrânei de treabă, simpatici chiar, în stare să explice suficient de convingător cum de se întâmpla ce se întâmpla pe vremea în care ei erau în preajma marelui conducător. Așa le apar, cel mai adesea, spectatorilor de azi, foștii șefi ai regimului comunist. Niște neajutorați, copleșiți de forța malifică pe care o degajau celebrele personaje, cărora nu ezita să le confere o forță interioară capabilă să strivească tot ce era în jur.Și ei, și noi, uităm însă că atunci când erau în funcții, la rândul lor inspirau aceleași sentimente și trăiri celor aflați mai jos de ei. Se repetă, în mod stereotip, scenariul puterii: cel care primea binecuvântarea, de deasupra sa, devenea el însuși purtătorul unor haruri asemănătoare. Există, fără îndoială, o anumită aură a puterii care, în condiții și în momente date, modifică nu doar personalitatea purtătorului acestuia, dar și percepția celor din jur. Vă imaginați oare că Ceaușescu însuși, dacă ar fi avut soarta unui Jivkov de pildă, și ar fi apucat să trăiască el însuși în condițiile pe care le hărăzise națiunii sale, ar mai fi avut forța de a impresiona pe care a avut-o cât avea puterea? Fiți siguri că, asemeni colaboratorilor săi, ar fi sfârșit în a apărea el însuși în postura unui moșneag, cam viclean dar înțelept, neînțeles și păcălit de cei din jur, victimă a unei istorii tot mai de neînțeles.Nu vreau să cantonez demonstrația în anecdotica noastră tradițională. L-am văzut, de curând, la New York, la o Convenție a agenților de turism americani, pe fostul secretar de stat, Colin Powell. Fusese cam al doilea om în ierarhia puterii executive. L-am întâlnit de mai multe ori, dar cel mai puternic mi-a rămas întipărită în memorie prestația sa de la Summit-ul Pământului, de la Johannesburg, în 2002. Venit în locul lui Bush, a avut parte de o primire extrem de ostilă, de neînțeles aproape din partea celor de aceeași culoare cu el. Alocuțiunea sa a fost întreruptă în repetate rânduri de vociferări și scandaluri. De fiecare dată, și-a păstrat controlul și și-a continuat discursul în momentele în care protestatarii încetau. Era de un calm olimpian și simțeam, în jurul său, aura puterii, de reprezentant al celui mai puternic om din lume. Nimic nu-l putea clinti, nimic nu-l putea impresiona. Acum, la New York, din fostul secretar de stat rămăsese doar învelișul uman. Aura dispăruse. Powell s-a străduit preț de o oră, conform contractului (prezența sa acolo fusese plătită, cu nu puțini bani, de o mare companie), să fie nu doar inteligent, ci și amuzant. A reușit în mare, cu toată concurența unui concert rock dintr-o hală vecină, dar fără ca ceea ce spunea să mai aibă ceva din greutatea de altădată. Adică de doar cu vreo trei luni în urmă...
Titlu: Boala lui Iliescu
Nr Editie: 1579 Data: Monday 23 May 2005
Până de curând, majoritatea membrilor PSD, priveau lucrurile ca încadrându-se în tiparul epocii '96-2000: după pierderea alegerilor, PDSR-ul, cum se numea atunci, nu a avut altceva de făcut decât să stea liniștit și să lase Coaliția vremii să se îngroape singură în incompetența și în haosul algoritmic ce i-a caracterizat evoluția. Revenirea la putere s-a făcut în mod aproape natural, nefiind necesare nici un fel de eforturi. Partidul a reușit să-și păstreze atunci unitatea datorită refuzului lui Ion Iliescu de a se alătura disidenților care au format mai apoi APR-ul. Pentru că și atunci, ca și acum, principala cauză a pierderii alegerilor nu a constat în calitatea actului de guvernare, ci în tot ceea ce s-a asociat acestuia pe fondul aroganței, corupției și îndepărtării de esența doctrinei. Pentru electoratul perioadei, Ion Iliescu a constituit o garanție suficientă pentru ca formațiunea să revină la putere și să domine net peisajul politic al celor patru ani care au urmat. Spuneam că pentru unii pesediști situația actuală nu părea să difere. Era suficient, se credea până de curând, ca noua Coaliție să fie lăsată să-și arate slăbiciunile - legate, tradițional, și de algoritm - și deficitul de potențial uman, pentru ca majoritatea electoratului să revină la sentimente mai bune față de partidul lor. Într-un fel, actualul ciclu era considerat ca unul de odihnă și de refacere a apetitului. Chiar și după congresul extraordinar, sentimentul a continuat să reziste bazat pe prezumția că, în ciuda eșecului său personal, Ion Iliescu va rămâne fidel principiului că nu va scinda partidul.Evenimentele ulterioare, care au culminat cu spitalizarea fostului președinte, ridică serioase semne de întrebare asupra valabilității scenariului. Ion Iliescu și-a dat, în sfârșit, seama că nu mai reprezintă aspirațiile actualilor activiști ai partidului, care tind spre alte modele decât cel tradițional de stânga căruia el îi rămâne fidel. În aceste condiții și în prezența unor semnale date deja, n-ar fi exclusă, într-un viitor nu prea îndepărtat, o mișcare-șoc, concretizată prin lansarea unei noi formațiuni politice care să reunească sub umbrela fondatorului social-democrației, o bună parte a electoratului împărțit acum între PSD, PPRM și PD. Această mișcare ar crea o problemă cel puțin gravă pentru un PSD rămas cu activiștii, dar nu și cu electoratul tradițional al lui Iliescu. Or, boala lui Iliescu pare să nu fie altceva decât semnalul unei astfel de evoluții.
Titlu: 'Cazul nu e încheiat!'
Nr Editie: 1580 Data: Tuesday 24 May 2005
Răgazul cerut de președintele Băsescu pentru a putea prezenta 'filmul' răpirii și al eliberării nu este deloc întâmplător, deși la prima vedere te poți întreba: odată rezolvat și încheiat cazul, ce-ar mai avea nevoie de timp? Pentru ce?Adevărul este însă că, vorba aceluiași șef de celulă de criză, cazul nu este încheiat. Ba, s-ar putea spune că, abia odată cu eliberarea ostaticilor, dosarul răpirii se deschide și abia de acum înainte autoritățile pot încerca să afle ce s-a întâmplat cu adevărat. Pentru că nu doar răpirea, ținerea în captivitate și eliberarea (poate mai ales aceasta din urmă) sunt atipice, ci aproape tot ce a însoțit acest episod ciudat, care a ținut cu sufletul la gură, vreme de două luni, o întreagă națiune.Cu toate osanalele înălțate de președinte serviciilor secrete, în perimetrul acestora vor trebui căutate acum cauzele crizei și rațiunea ei. Pentru că, repet, în cazul în care acestea ar fi reacționat firesc, în că de la început, ar fi trebuit să găsească mijloacele de a împiedica nu doar aventura în sine, ci și toate costurile - materiale și morale - care au însoțit-o. Mi-e greu să cred că eliberarea ostaticilor s-ar datora acțiunii acestor agenții. Pur și simplu pentru că ele nu aveau ce rol să joace într-o astfel de operațiune. Teroriștii nu tratează cu serviciile secrete. Ele tratează direct la vârf, sau în zona de decizie majoră. Ele urmăresc o categorie de interese care nu intră în fișa tehnică a seviciilor. Acestea poate că au netezit drumul negociatorilor, dar în nici un caz n-aveau cum să asigure ele contactele care erau atributul exclusiv al teroriștilor: doar dacă aceștia doreau se putea stabili o cale de comunicare. Mai degrabă, rolul serviciilor secrete abia de acum începe, în deslușirea firelor încâlcite ale acestei afaceri și în luminarea cazului. Cât despre cei patru - căci patru sunt, oricât s-a vorbit pe lângă realitate, de 'trei plus sau minus', - lăudat fie cerul că i-a adus teferi acasă. Eroismul lor de ocazie a fost complet inutil și greu de justificat și mă tem că odată consumată faza festivă a bucuriei salvării și regăsirii celor dragi, vor avea la rândul lor de răspuns unor întrebări nu dintre cele mai comode.
Titlu: Câștigătorul ia totul!
Nr Editie: 1581 Data: Wednesday 25 May 2005
Asumându-și - cu des invocata imprudență - responsabilitatea directă în conducerea celulei de criză, președintele Traian Băsescu a riscat enorm. Chiar dacă acum găsește argumente, inclusiv legale, pentru temeinicia acțiunii sale, continui să cred că s-a comportat ca un jucător de pocker decis ori să ia tot potul, ori să-și tragă un glonț în cap. Întâmplarea, fericită, a făcut să se ridice de la masă îndesându-și în buzunare beneficiile (de ordin moral) ale câștigării partidei, sub privirile mofluze ale celor care nu că ar fi dorit un final nefericit, dar ar fi preferat, din rațiuni mai mult sau mai puțin politice, ca președintele să piardă. Și ar fi fost o pierdere pe care nu se știe câte alte partide norocoase ar fi fost necesare pentru a o acoperi. Traian Băsescu este, însă, un jucător înrăit, și a dovedit-o de nenumărate ori până acum. Și un jucător norocos, în același timp, căruia i-au ieșit aproape toate mâinile: și cele în care avea careu de ași, dar și cele în care avea doi șeptari. În partida ostaticilor, i-au lipsit până și acești doi șeptari amărâți și sunt sigur că a avut nu puține insomnii de-a lungul jocului, în care s-a gândit cu groază la momentul în care cineva - teroriștii, de pildă - ar fi spus 'sec!' și ar fi trebuit să-și arate cărțile. Atunci, nici Dâmbovița, nici Tamisa și nici Potomacul nu l-ar fi spălat pentru păcatul de a fi pus politica mai presus de viețile conaționalilor săi - primii dintre cei a căror viață a atârnat direct de el și de deciziile lui. Și, indiferent câte erori s-ar fi comis de-a lungul celor două luni, finalul fericit le șterge cu buretele succesului și președintele se poate aștepta, cu mulțumire, la o întărire semnificativă a cotei sale de popularitate și, implicit, la o cauționare populară a stilului său autoritar de conducere a treburilor unei țări în care separația puterilor tinde tot mai mult să devină o hibă a trecutului, prin ineficiența pe care a generat-o la nivelul deciziilor importante.Câștigătorul ia totul - spune o vorbă din folclorul jucătorilor și este de așteptat ca în virtutea acestui succes Băsescu să se avânte cu și mai multă temeritate în lichidarea 'rezistenței' din justiție, în remanierea molâului guvern tăricenist și - finis coronat opus - în atingerea țelului său suprem: alegerile anticipate!
Titlu: Moliciunile guvernului Tăricean
Nr Editie: 1582 Data: Thursday 26 May 2005
După ce vreme de aproape două săptămâni, reprezentanții de la Gaze, de la Reglementare, de la Ministerul Industriilor și de la Guvern au încercat să ne explice ce e cu abonamentul introdus deja de două luni, marți a venit premierul și ne-a dat vestea cea bună: nu se mai aplică abonamentul! Se suspendă, în schimb, nu știu ce subvenții încrucișate și se va plăti, democratic, după consum, dar la un tarif care ajunge tot pe acolo pe unde era abonamentul. Simplu ca bună-ziua, premierul Tăriceanu a aplicat tehnica de desfacere a nodului gardian dintr-o singură lovitură. Asta, după ce cu o zi înainte explica cu zel națiunii cum că respectivul abonament n-ar fi altceva decât o ușurare a presiunii facturii din timp de iarnă - demonstrație în care chiar reușea să fie convingător. În fața protestelor publice tot mai hotărâte, guvernul nu a găsit altă soluție decât de a da înapoi. Și este doar unul dintre primele teste cu care actualul sau viitoarele guverne se vor confrunta pe parcursul dur al programului de pre-integrare.Acest episod pune în evidență - dacă mai era nevoie - slaba capacitate a acestui Executiv de a gestiona crize. Criza inundațiilor a generat un veritabil fiasco, inabilitatea guvernului reușind să-l scoată din sărite până și pe președintele Băsescu. Criza gazelor a prilejuit un periplu printre cauze și motive, cele mai hilare fiind acelea că abonamentul ar fi impus de... Uniunea Europeană (săraca Uniune, dacă ar ști ea în câte bazaconii este invocată!) sau că aplicarea fusese hotărâtă de guvernul Năstase și noul guvern avea vocația de a respecta cu strictețe deciziile celui care l-a precedat. Guvernul Tăriceanu este un guvern moale, condus de un premier șovăitor și lipsit de personalitate, mai tentat de viața mondenă decât de rezolvarea problemelor curente (în plină criză el și-a găsit răgazul să se dea cu motocicleta pe la Sibiu) și este de înțeles îngrijorarea 'nașului' Băsescu, cel care vede topindu-se, sub acțiunea călduță a acestui Executiv făcut în pripă și sub directa sa îndrumare, procentele pe care miza în acțiunea dragă inimii sale de a face alegeri anticipate pentru a putea renunța la unele soluții 'imorale'.
Titlu: Meciul cu presa
Nr Editie: 1583 Data: Friday 27 May 2005
Neputând să-și savureze în liniște triumful înregistrat prin ‘buna gestionare’ a unei întâmplări fericite din cauza unor gazetari cârcotași, incapabili să se alinieze măcar pentru o zi bucuriei naționale - cum bine zicea un fost confrate, reîntors la treabă cu coada între picioare după un experiment guvernamental în care i-au fost întinate niscai nobile idealuri - președintele Băsescu n-a răbdat decât o zi ca să-și exercite de-acum binecunoscuta nevoie de drept la replică. La o întâlnire cu studenții, unde o transmisie în direct a unui post de televiziune i-a apărut ca o mitocănie sadea la adresa personalității sale, președintele i-a veștejit în stilu-i tradițional pe acei ‘guru’ care se cred mai deștepți decât președinția și toate serviciile secrete la un loc.Reacția dlui Băsescu nu este una surprinzătoare. Încă din primele zile ale mandatului său el s-a dedicat unui serial de contraatacuri - unele dintre ele putând fi considerate veritabile derapaje de la urbanitate - vrând parcă să arate națiunii că n-are nici un chef să rămână dator unei prese pe care tot el a eliberat-o de sub jugul publicității guvernamentale. Verva și promptitudinea pe care le manifestă ar face din dânsul un excelent jurnalist de tabloid și aproape că mă mir, date fiind și antecedentele sale, că printre inițiativele private pe care le-a exersat n-a figurat și facerea unui ziar. Dar, întâmplător sau nu, dl Băsescu nu este ziarist. Este doar președinte. O poziție în care, constituțional cel puțin, n-ar avea justificări să se angajeze în polemici și atacuri partizane, atacând ‘o anumită parte a presei’ cu o vigoare pe care nici unul dintre predecesorii săi n-a manifestat-o, deși au avut parte de atacuri infinit mai numeroase, mai dure și mai nedrepte decât domnia sa. Atacând ziariștii și dând directive presei (referitoare la diverse perioade de abstinență), dl Băsescu își asumă o condiție riscantă: aceea de a se considera el însuși un ‘guru’ peste ale cărei idei și doleanțe nimeni n-ar avea dreptul (moral, deocamdată) să treacă. Împărțind lumea și așa împărțită a presei în buni (analiști onești, de aceeași părere cu dânsul) și răi (cei vânduți Opoziției), președintele riscă să fie el însuși cel care crează o nouă crevasă în societatea românească, despărțindu-i pe cei cărora ar trebui să le fie un bun președinte, indiferent dacă l-au ales sau nu, sau dacă-l plac sau nu. Continuând acest meci, presărat cu invective sau cu mișto-uri marinărești (‘sunt supărați pe mine că nu le mai dau publicitate’ - declarație pentru export), președintele nu face decât să amâne, păgubos, intrarea într-o normalitate care nu exclude, și n-are cum să excludă, opiniile critice, chiar nedrepte, la adresa sa. Dar ăsta-i jocul democratic, asta este condiția unui președinte democratic ales și menținut în funcție, asta este presa liberă, chiar dacă încă pătimașă și insuficient de coaptă. Meciul cu presa este un meci perfid, care exclude și câștigătorii și egalitatea…
Titlu: Poliția presei
Nr Editie: 1584 Data: Saturday 28 May 2005
Într-o societate cu adevărat democratică funcționează unul dintre drepturile pe care totalitarismul le-a suprimat fără nici o excepție: dreptul la opinie! La opinie liberă, deschisă, fără teama că cel care o emite poate fi urmărit, blamat sau condamnat pentru acest lucru.Cea mai elocventă expresie a dreptului la opinie o reprezintă presa. Presa românească și-a câștigat, după lungi decenii de obediență, dreptul la exprimare necenzurată și nedirijată, într-o singură zi. 22 decembrie 1989 a fost momentul fast în care toate restricțiile și tabu-urile au fost înlăturate și vocea gazetarilor s-a făcut auzită pentru prima dată pe lungimea de undă a sincerității. E drept că în vârtejul evenimentelor care au urmat, emoționalitatea a copleșit aproape total raționalitatea, că informația comentată tendențios sau convenabil în siajul unei anumite convingeri s-a instalat pe primele pagini și că intoleranța de tip fundamentalist și-a arătat tot mai des colții. Însă, marele avantaj a stat în faptul că discutându-se, dezbătându-se, confruntându-se public, marile crize s-au putut detensiona sau diminua. Aflați în prima linie a acestor dezbateri, gazetarii au început ei înșiși să devină persoane publice, simbolizând opțiuni și convingeri sau lipsa acestora. Dezvoltarea și diversificarea peisajului media, înmulțirea posturilor de radio și televiziune a făcut din acești gazetari un soi de vedete care au dominat, mai mult sau mai puțin îndreptățit, topul interesului public. Sentimentul exercitării unui monopol i-a ridicat împotriva lor pe aspiranții la un loc mai bun sub soarele media, motorul demersurilor constituindu-l atacul la opinie. În toată perioada acestor ani, dar cu precădere în ultimii, atacarea ziariștilor de către ziariști datorită opiniilor exprimate a devenit un veritabil sport național. Unele (detest acest lucru, dar n-am altul), o 'anumită parte' a publicațiilor s-au transformat cu de la sine putere în intanțe de judecată și în catedre profesionale, ai căror titulari abia făcuseră, de regulă, saltul din banca unde screjeleau hârtia cu 'Ana are mere'. Această poziție capătă un tot mai intens aer taliban, exponenții săi fiind gata să decreteze 'zile de euforie națională' sau liste de indezirabili. Persoane a căror vocație ar fi făcut din ei excelenți cenzori sau instructori ai 'secției de presă a partidului' înainte de '89, sunt acum campioni ai libertății de exprimare după niște reguli proprii.Dacă nu m-aș teme că însăși poziția mea ar putea fi catalogată drept una intolerantă, care nu ține seama de dreptul lor la opinie, aș spune că cu asemenea polițiști (era să zic milițieni), libertatea de exprimare mi se pare grav amenințată.
Titlu: Spectrul remanierii
Nr Editie: 1585 Data: Monday 30 May 2005
Până când se vor lămuri cele două puteri - cea prezidențială și cea executivă - când și dacă vor fi necesare alegeri anticipate, spectrul remanierii plutește deasupra unui guvern alcătuit din materiale (umane) de diverse calități și texturi care se lasă greu îmbinate într-un mozaic cât de cât coerent. O asemenea intenție a fost confirmată de către premier, ca un argument împotriva iminenței anticipatelor, care n-ar fi de dorit până pe la sfârșitul acestui an.Este limpede că nemulțumiri față de prestațiile noilor miniștri există la toate nivelele, inclusiv în tabăra aflată la putere. Lista noului guvern s-a făcut în pripă, sub presiunea unor termene și în ea s-au regăsit, la grămadă, politicieni cunoscuți, veleitari, anonimi și clienți politici. Mai bine de trei luni le-a luat acestora să-și facă echipele și să-i dea afară pe cei considerați a fi prea îndatorați fostei guvernări. Din nefericire, efectele concrete ale acestei politici de ca dre se lasă așteptate. Guvernul - în totalitatea sa și ministerele, în special, lasă senzația unei lâncezeli determinate de lipsa clară a unei busole. Apatia aceasta poate fi pusă și pe seama amenințărilor permanente cu anticipatele, în măsură să descurajeze avântul celor care-l vor fi avut, dar și pe nepotrivirea, evidentă, a unor oameni cu scaunele pe care le ocupă.La o primă vedere, singurii miniștrii care s-au calificat deja la locul de muncă par a fi Blaga de la Interne și Muscă de la Cultură. Cei doi dau senzația că știu ce au de făcut și că au și determinarea necesară. Doamna Macovei de la Justiție, cu toate bunele ei intenții, e marcată de inabilitate și de neîncrederea (reciprocă) sistemului, lucru care o face să pară ruptă de realitate. Ministrul Flutur de la Agricultură e un soi de actor comic care-și face numerele pe la televiziuni lansând tot felul de proiecte pentru care recunoaște că n-are banii necesari, în timpul liber (căci are) plimbând câinii pe la expoziții sau ciorovăindu-se cu adversarii politici din Suceava. Ministrul Ungureanu, tânăr și neliniștit, își contrazice senin programul, activând ambasadorii pensionați și neînțelegând mare lucru din proiectele externe ale președintelui, cu care concurează inegal pe aceeași felie. Doamna Sulfina de la Mediu, una dintre femeile lui Băsescu, administrează cu sentimentul datoriei împlinite cel mai mare dezastru ecologic din ultimii ani. Dl Atanasiu, de la Armată, încearcă să se familiarizeze cu instituția, prizonier al intereselor private din zona de reședință. Despre dl Sereș, pupilul conservator al dlui Voiculescu, ce să mai vorbim - ale tinereții valuri. Iar dl Copos, personajul cel mai pragmatic al acestei alcătuiri, cu instinctul său remarcabil a simțit că e momentul să părăsească scena după ce și-a atins scopurile propuse (și și le-a cam atins!). Mai departe? Alți câțiva domni și doamne 'no name' care nu supără pe nimeni, dar nici nu fac vreun bine cuiva. Marea problemă a remanierii rămâne în registrul lui Caragiale: ori schimbăm pe ici pe colo câte unul, ori dăm cu barda, dar nu ne atingem de nimeni. Din această dilemă nu veți putea ieși!
Titlu: Reflectarea absenței...
Nr Editie: 1575 Data: Wednesday 18 May 2005
Se împlinesc, iată, în curând, patru ani de la evenimentul care a zguduit America cu o forță nemaiîntâlnită de la cel de-al doilea război mondial încoace: atentatele teroriste din 11 septembrie 2001 de la New York. Locul gol lăsat pe harta Manhattanului de exploziile care au neantizat simbolurile mândriei americane - turnurile gemene ale WTC - rămâne ca o cicatrice nevindecată și la fel de dureroasă. Zilele trecute, guvernatorul statului New York, Pataki, a luat taurul de coarne și a declarat că începerea grabnică a lucrărilor de reconstruire devine un obiectiv personal al său, după numeroasele dispute legate de aspectele unui proiect acceptat de autorități. În locul celor două turnuri se vor înălța șapte în unul singur, de formă piramidală, atingând dimensiunile precedentelor. Proiectul va fi finanțat din asigurările ''gemenilor'' și, în paralel, vor avea loc operațiunile de amenajare a memorialului celor 3.000 de victime ale tragediei, pe care autorii l-au intitulat, sugestiv, ''Reflectarea absenței''. Absența ''gemenilor'' este resimțită cu acuitate de americani. Ele continuă să simbolizeze fragilitatea și slăbiciunile unui sistem considerat atotputernic, în fața amenințărilor atipice ale terorismului global. Țara cu cea mai mare și mai performantă armată din istorie se dovedește neputincioasă în fața unui război de tip nou, un război fără frontiere și fără reguli. Efectul pervers al atacurilor din 11 septembrie se resimte aproape la fiecare pas într-o Americă a tuturor libertăților. De la măsurile de securitate adeseori excesive, la intrarea în țară, până la restricțiile de tot felul la accesul în instituții și locuri publice, America a mai făcut față unei amenințări - cea nucleară - și dacă atunci a știut cum să-i facă față (adăpostul antiatomic personal) acum este dezorientată de faptul că amenințarea - necunoscută - poate veni oricând și de oriunde, în modalități împotriva cărora nu există remedii.Partea bună a lucrurilor este că oricum nu s-au contaminat de paranoia autorităților. În New York viața continuă, trepidant, fără a trăda teama ascunsă a locuitorilor, absența ''gemenilor'' se reflectă însă, pe planul psihologiei generale, prin pierderea sentimentului de siguranță al celei mai puternice națiuni.
Titlu: Axele fluide ale politicii
Nr Editie: 1574 Data: Tuesday 17 May 2005
După aproape trei săptămâni în care am călătorit prin America în căutarea a ceea ce are aceasta cu adevărat specific și generator de dinamism instituțional și deschidere umană, constat că, în ciuda eforturilor gazetărești de a descoperi orice semnal pătruns pe această imensă piață informațională, referitor la țara mea nu am găsit nimic. Nici ziarele care mi-au fost la îndemână și nici posturile de televiziune pe care le-am vizionat n-au suflat, în toată această perioadă, o vorbă despre România. Nici măcar evenimentul tăierii moțului prezindențial rebel (despre care am aflat prin Internet) nu a stârnit interesul celor pe care președintele Băsescu îi consideră a fi partenerii săi privilegiați.Mă întreb: e bine, e rău? Dacă privim în urmă și rezumăm faptele care au avut impact mediatic internațional - mineriade, copii bolnavi de SIDA, corupție, instabilitate legislativă - putem să spunem că e de bine. Pe de altă parte, această tăcere dovedește, într-un fel, că la București nu se întâmplă nimic. Noua guvernare nu a adus cu sine nici o schimbare notabilă, nimic nu se mișcă suficient de semnificativ pentru a atrage atenția lumii asupra noului traiect al României, cea care bate la porțile Uniunii Europene, cu gândul mai mult la axa proiectată de Băsescu.Ori, dacă e vorba despre o axă care pleacă de la Washington, aceasta ajunge mai degrabă la Tbilisi, decât la București, trecând mai întâi prin Riga, Tallin și Vilnius. Vizitele lui Bush în țări, foste membre ale URSS, au avut un ecou major în America. Provocarea fățișă adresată lui Putin, cum că acesta n-ar avea a se teme de prezența americanilor la granițele Rusiei, a fost îmbrățișată cu entuziasm. Chiar dacă ecourile revoluțiilor portocalii din spațiul ex-sovietic tind să se coloreze în verde, prin Asia, unde un aliat strategic al Americii, în lupta contra terorismului, Karimov, face față cu gr eu unei revoluții cu tentă islamică. Este, pe undeva, efectul pervers al exportului de democrație occidentală, în zona în care principiile de viață par să fie altele, lucru care pune întreaga strategie armată americană în situația unor schimbări dramatice. Precum cea anunțată recent de Rumsfeld, de desființare a 33 de baze militare americane, întâmpinată cu proteste aici.
Titlu: Corupătorii - luptători anticorupție?
Nr Editie: 1573 Data: Monday 16 May 2005
Cele mai semnificative cazuri de corupție care au intrat pe mâna PNA au un numitor comun: ele nu sunt rezultatul istețimii și a investigațiilor anchetatorilor, ci au picat plocon în mâinile acestora de la o serie de corupători cărora corupții nu le-au îndeplinit - sau le-au îndeplinit parțial solicitările. Schema este una simplă: investitorul 'X' aranjează cu un responsabil guvernamental sau doar oficial 'Y' o tranzacție la care nu au dreptul sau pentru care nu are mijloacele necesare. El spune: îți dau atât dacă-mi facilitezi obținerea contractului. În situațiile ce ajung la PNA ceva scurtcircuitează acest traseu: ori coruptul se angajează la ceva peste puterile sale, ori cineva mai de sus se prinde și vrea și el o felie, ori aranjamentul nu e limpede dintru început și cineva plusează nerealist. Cert este că, în fața neîndeplinirii 'angajamentului asumat', corupătorul se revoltă și se duce glonț la Parchet să se autodenunțe. Iar Parchetul își freacă mâinile, mulțumit că-și poate justifica activitatea și, mai dibaci sau mai stângaci, îl înhață pe corupt. Acest lucru este posibil pentru că legea noastră are o chichiță nu doar incorectă, ci pur și simplu imorală: în cazul în care se autodenunță, corupătorul scapă de pedeapsă! Spun că este imorală prevederea, pentru că îi acordă circumstanțe atenuante factorului cel mai nociv din această ecuație. Ar mai exista corupție fără corupători, în primul rând, și fără slujbași coruptibili, în al doilea? Bineînțeles că nu. De cele mai multe ori, pe fondul fragilității morale a unui eșalon important de slujbași, corupătorii sunt cei care instaurează și generalizează climatul de corupție. Făceți un raport între cazurile date în vileag și cele nedate și veți constata că numărul tranzacțiilor 'corecte', în care ambele părți sunt mulțumite, este infinit mai mare, și că acesta este cel care generează climatul de corupție. Or, lupta împotriva corupției este încă percepută în registrul său minimal - de prindere și de băgare la pușcărie a corupților - și nu în cel major: acela al înlăturării tuturor mecanismelor birocratice sau juridice care generează corupție. În absența unei asemenea politici vom continua să utilizăm paradoxul luptei împotriva corupției cu ajutorul corupătorilor.
Titlu: Schimbarea lui Nicolau
Nr Editie: 1563 Data: Wednesday 04 May 2005
Audierile din cadrul comisiei parlamentare referitoare la situația din Societatea Română de Televiziune au un vag aer de vânătoare de vrăjitoare. Paradoxal, directorul Nicolau și oamenii săi se află la conflența a două contestări - atât din partea fostei puteri, cât și din partea celei actuale. Motivul oficial, invocat la declanșarea procedurilor de audiere, ar fi fost acela al unei anumite 'obediențe' față de fosta putere. Cea actuală a intrat însă în pâine pe fondul unei stranii continuități de abordare: așa cum PSD, ca partid de guvernământ, a încercat să-și subordoneze - măcar în parte - modalitățile de exprimare ale postului public, la fel, noua putere a considerat firesc să purceadă la schimbarea oamenilor din TVR, cu proprii săi oameni! Votul negativ la adresa raportului de activitate prezentat de TVR Parlamentului în toamna anului trecut s-a datorat, însă, tocmai nemulțumirilor puterii de atunci față de poziția considerată 'ambiguă' a conducerii televiziunii și a emisiunilor informative în special. Într-un moment în care nu se întrevedea încă schimbarea de 'regim', Nicolau a primit un avertisment sever din partea fostului său șef, prin interpuși. Urma o campanie electorală dură în care partidul avea nevoie de artileria televiziunii de stat. Numai că rezultatul a fost exact invers: TVR nu a devenit mai partizană, ba din contră, în corul bine orientat al televiziunilor a rămas în posesia celei mai echilibrate partituri. Opoziția a avut acces deplin la această cale de comunicare, iar PSD și-a înmulțit prilejurile în care i s-au părut tendențioase abordările la adresa sa. Cu toată această poziție, imediat după alegeri, și președintele și premierul au declarat și declanșat acțiunea de înlocuire a președintelui TVR - subiect pe marginea căruia desfășurările încărcate de 'formol' sunt deja cunoscute. Cazul TVR și al SRR ridică o problemă de fond, niciodată lămurită: care este, care trebuie să fie condiția televiziunii publice și al radioului public față de administrație? Și care trebuie să fie poziția administrației față de ele? În ce măsură activitățile publice trebuiesc reflectate aici cu precădere? Și cum se cuantifică noțiunea de independență? Cum se evită imixtiunile Puterii?Mersul lucrurilor din comisii nu pare să aibă în vedere răspunsuri la nici una dintre aceste întrebări. Singura întrebare valabilă pare să fie aceea: îl schimbăm (sau nu) pe Nicolau?
Titlu: Naivitatea în politică
Nr Editie: 1564 Data: Thursday 05 May 2005
În politică, naivitatea costă scump. Este prima constatare pe care ar trebui să o facă, la o atentă analiză a celor întâmplate în ultimele șase luni, Ion Iliescu.Pentru prima dată în cei 15 ani trecuți de la Revoluție, fostul președinte a dat senzația că nu mai înțelege ce se întâmplă în jurul său, în fatidica zi de final de mandat în care a dorit să se concilieze cu istoria inclusiv în controversata chestiune a mineriadelor. Grațierea lui Miron Cozma - act normal, perfect legal în cazul său - s-a dovedit a fi o eroare. Nu chiar atât de mare cât cea care i-a urmat, consecutiv, prin retragerea grațierii. Atunci, președintele s-a dovedit excedat de virulența reacției pe care o parte a politicienilor și presa a manifestat-o la adresa sa. Aceste erori în serie, cuplate cu orgoliul de a crede că, după o carieră ca a sa, cu palmaresul său și meritele de fondator, se poate întoarce în partid pe o cale pur democratică, statutară nu printr-un gest de considerație excepțional, aveau să conducă în cele din urmă la nefericitul deznodământ din 21-22 aprilie 2005. Ion Iliescu a avut naivitatea de a confunda suportul politic pe care putea să conteze în orice confruntare electorală, cu acela a activiștilor partidului. Eroare fatală: aproape nici o legătură între cele două categorii - aceea a celor care consideră că a fi sărac și cinstit, ca ei, este o virtute și cea a activiștilor care-și datorează , în general, condiția, aranjamentelor și asocierilor care îi așează în tabăra privelegiaților. Pentru aceștia din urmă, revenirea lui Iliescu la conducerea partidului era o amenințare explicită, mai ales că ar fi fost nevoit să concretizeze ideile și opțiunile exprimate destul de consecvent în anii ultimului său mandat.În aceste condiții Iliescu a mai avut naivitatea să nu-și ia nici o măsură organizatorică de prevedere, trezindu-se că jocurile se fac și se desfac în culisele congresului, fără ca el să aibe nici o pârghie de control. Dar cea mai mare naivitate a avut-o în a considera apelul lui Geoană un truc electoral, în condițiile în care acesta știa foarte bine ce spune, oferindu-i chiar o portiță onorabilă de repliere.Revenit în partid într-un moment în care lucrurile și oamenii s-au schimbat până la punctul de a nu mai putea fi înțelese, Ion Iliescu a devenit victima sistemului pe care el însuși l-a creat. Și care s-a întors împotriva sa.
Titlu: Mircică, fă-te că conduci!
Nr Editie: 1565 Data: Friday 06 May 2005
Deși unii susțin că e doar o legendă, secvențele în care Caramitru îl pregătește pe Mircea Dinescu să intre în emisie în postura de lider revoluționar este reală. Ea a fost înregistrată la o repetiție, înainte de redeschiderea programului televiziunii naționale, cu Poetul stând la o masă și buchisind ceva și cu Actorul dându-i indicații regizorale. 'Mircică, fă-te că lucrezi' a fost chintesența improvizațiilor care au caracterizat, aproape firesc, momentul răsturnării dictaturii și al intrării într-o etapă istorică confuză și neașteptată.Peste ani, scena se repetă, cu un alt Mircică la masa de scris a Congresului și cu un alt Actor dându-i indicații regizorale din culise. Mircea Geoană este noul revoluționar, cel care a condus acțiunea de răsturnare a 'tiranului' Iliescu, sub conducerea înțeleaptă a mult mai versatului său coleg și fost șef de partid și de guvern, Adrian Năstase. După ce-a captat, vreme de patru ani, toată lumina reflectoarelor, Adrian Năstase a câștigat ceva și în înțelepciune, înțelegând că nu e de loc indicat să pierzi de mai multe ori la rând, fără a-ți pune în pericol cariera. Cu flerul care i-a caracterizat acțiunile de-a lungul perioadei în care a stat cuminte, un pas în urma liderului istoric, a știut și de data asta să facă pasul înapoi. Aruncându-l din nou în față, cum a făcut-o și la alegerile pentru Primăria Capitalei, pe Mircică. Devenit între timp mai coerent, mai convingător și mai revoluționar. Și chiar dacă drumul spre șefia partidului i-a fost pavat cu bunele intenții ale grupului de la Cluj, Mircică s-a dovedit un învingător merituos, măcar pentru doza de inconștiență cu care și-a pus în joc, încă odată, cariera proprie.Acum Mircică trebuie să înceapă să lucreze cu adevărat, nu să se facă. Cei care l-au ales vor să știe dacă au investit în calul câștigător. Vor să-l vadă, să-l pipăie și să strige: este! Pentru asta Mircică trebuie să se consolideze nițel și pe dinăuntru și pe dinafară. Să adauge poleielii diplomatice, luciul mat al manipulatorului, care știe să îmbine și să dezbine la momentul potrivit. Geoană trebuie abia acum să-i câștige pe social-democrații din teritoriu, cei care au dovedit că nu mai sunt dispuși să se supună necondiționat centrului. Printre ei se află și câțiva dintre foștii 'grei' care au eșuat în tentativa de a se realege în forurile diriguitoare și care ar dori să-și întărească pozițiile dovedindu-le șefilor celor mari că fără ei nu se mai poate. Dar, cel mai dificil și mai necesar, în același timp, lucru, este că Geoană trebuie să demonstreze rapid că eliminarea lui Iliescu nu a fost o manevră păguboasă, de pe urma căruia partidul să se resimtă în suportul popular.
Titlu: Teatrul de păpuși
Nr Editie: 1566 Data: Saturday 07 May 2005
Etapa următoare a scenei politice românești pare a fi rezervată unui spectacol în care nu ceea ce se vede și se aude va fi important, ci ceea ce se petrece în spatele cortinei.Alegerile din PSD au ca rezultat un previzibil pandant al situației existente în Coaliția de la Guvernare. Și într-una, și în cealaltă se află câte o personalitate forte care determină și influențează mișcările din spațiul public al protagoniștilor oficiali.Oamenii forte rămân Băsescu și Năstase. Cu precizarea că ultimul, trecut cu bine prin maxima încercare a unor alegeri pe care a avut abilitatea de a le direcționa spre un final favorabil, mai are de recuperat teren până la a reveni în forma de opozant valabil al puterii. Președinte executiv al unui partid în care până nu demult a avut putere deplină, Năstase mai are de trecut niște hopuri. Primul este acela al realizării unei cooperări cu noul său șef, Mircea Geoană. Asupra acestuia, ascendentul lui Năstase este major, însăși victoria acestuia fiind abil lucrată de oamenii săi, care i-au alcătuit suportul ideatic prin care l-au biruit pe Iliescu. Prin prisma noii separații a puterilor de partid, este de presupus că Geoană va juca mai mult un rol de reprezentare, lăsând instrumentele de lucru pe seama lui Năstase - șeful Guvernului – fantomă - și a lui Mitrea - responsabilul relației cu teritoriul. Dacă nu o marionetă propriu-zisă, un ascultător abil al indicațiilor fostului său șef, Geoană va juca, într-un fel, rolul care i-a fost rezervat lui Tăriceanu. Și în spatele unuia și al celuilalt, adevăratele decizii, cele majore, vor fi luate de experimentații Băsescu și Năstase.Duelul surd dintre cei doi va continua așadar, în condiții mai puțin expresive, lâsând pradă judecăților publice - și sancțiunilor, inclusiv - pe cei care autoritatea primilor i-a purtat spre primul plan al spectacolului politic.
Titlu: Dilema Americii
Nr Editie: 1567 Data: Monday 09 May 2005
Săptămâna trecută, New York-ul a fost, practic, asaltat de către delegațiile celor peste 1300 de firme de turism din America, participanți la cea de a 37-a ediție a ceea ce a fost numit “POW WOW” după onomatopeea care însoțește tradiționala pufăire a pipei păcii. Cât se poate de sugestiv, pentru că doar această stare poate face să înflorească turismul și circulația oamenilor în general. Alegerea New York-ului ca gazdă a acestei ediții are o semnificație aparte: aproape patru ani i-au fost necesari marelui oraș pentru a închide rănile pricinuite de atacul terorist din 11 septembrie 2001, și tot atâta i-a trebuit Americii pentru a regăsi ritmurile tradiționale ale turismului său, grav afectat de aceleași evenimente. Căderea pricinuită de tragedia din New York industriei turismului va putea fi recuperată, după estimările specialiștilor, abia după 2006, dacă lucrurile vor merge bine și americanii vor ști să facă tot ce le stă în putință în acest sens. Toate industriile conexe s-au coalizat în susținerea acestui eveniment care a căpătat dimensiuni naționale, într-o țară care nu duce lipsă de evenimente de calibru. Participanții la POW WOW au fost salutați din prima seară, de către guvernatorul statului New York, George Pataki, iar reuniunea finală a beneficiat de prezența fostului secretar de stat Colin Powell. Organizatorii speră că din contractele care se vor încheia după această ediție vor rezulta afaceri de trei miliarde de dolari în următorii doi- trei ani, din care partea leului va aparține New York-ului: circa 300 de milioane.De la 11 septembrie încoace, America se confruntă cu o situație extremă: pe de o parte, nevoia de a-i readuce pe turiștii străini care au renunțat la această destinație, iar pe de altă parte necesitatea de a se proteja, crescând nivelul măsurilor de securitate. Introducerea sistemelor de înregistrare antropometrice (scanarea amprentelor și fotografierea digitală) a stârnit un val de proteste, în special din partea europenilor, care au amenințat că vor recurge la măsuri similare. Controlul la intrare, devenit mult mai exigent, produce nu o dată întârziere și disconfort. Turiștii s-au arătat, în ultimii ani, nemulțumiți de procedurile greoaie și de timpul pierdut, reprezentanții TIA (Travel Industry Association) au făcut diligențe pe lângă autorități, dar acestea nu s-au arătat dispuse să renunțe la nimic. Au declanșat însă o campanie de convingere a turiștilor că acest lucru este necesar și inevitabil. S-au făcut și unele eforturi de fluentizare a intrărilor și toate marile porți de intrare ale continentului au fost dotate cu sisteme electronice necesare controlului, autoritățile lăudându-se deja cu faptul că peste 500 de infractori periculoși au fost împiedicați să intre în țară. În fața acestei dileme - nevoia de turiști și de banii acestora – și rigorile legate de securitatea națională, America încearcă să rezolve lucrurile în felul său. Binecunoscut, dealtfel.
Titlu: Recursul la demnitate
Nr Editie: 1568 Data: Tuesday 10 May 2005
Sunt întrutorul de acord cu dl președinte Băsescu când cere jurnaliștilor să-i respecte demnitatea. Să nu-l jignească, atribuindu-i fapte și intenții care-i sunt străine. Să-l judece, să-l analizeze, să nu fie de acord cu el, dar totul într-un registru de bun simț și de respect al persoanei. Președintele Băsescu este la debutul unei confruntări dure, de care au avut parte, în grade diferite, și predecesorii săi. Dacă dl Iliescu rămâne campionul 'încasărilor' - cele mai multe nedrepte, răuvoitoare și răstălmăcitoare - nebeneficiind, ca ceilalți de vreo perioadă de grație, lucrul se poate explica și prin durata mandatelor sale și prin complexitatea și centrifugalitatea etapei tranșate. Dl Constantinescu a resimțit acut divorțul cu o presă până la un punct binevoitoare și ajutătoare, refuzând să accepte schimbarea de ton și punând-o pe seama unor manevre oculte ale adversarilor săi politici. Traian Băsescu este un caz aparte. În calitatea sa de vârf de lance al opoziției anti-pesediste a avut acces nelimitat la o mass media tradițional orientată împotriva puterii. Această atitudine i-a fost extrem de utilă, iar el a știut să o speculeze punctual, în demersul său abrupt și neașteptat spre mandatul prezidențial. A părut chiar că înțelege mai bine decât alții condiția unei branșe cu puține resurse materiale, adusă în situația de a asculta comenzi politice prin 'mituirea' sa cu publicitate guvernamentală. N-a ezitat să promită eliberarea presei de asemenea servituți și s-a și ținut de cuvânt închizând total acest robinet. În momentul în care tonul presei s-a schimbat, a reacționat dur, neezitând de a se înscrie punctual în câteva polemici cu organe de presă ale căror puncte de vedere nu le împărtășea. Ultima sa reacție vine pe fondul generalizării tonului critic, alimentat nu doar de criza ostaticilor, ci și de unele dintre erorile sale reale, în special în câmpul politicii externe, unde manifestă lacune pe care probabil că le va acoperi în timp. Când, însă, cere din partea presei un tratament corect, dl Băsescu pare să uite că el însuși este cel care a declanșat o confruntare în afara canoanelor urbane. Că el este cel care a gratulat-o cu adjectivul de 'traseistă' pe una dintre fostele sale admiratoare, că tot el l-a băgat într-un borcan cu formol pe președintele televiziunii de stat, că el este cel care a lansat prima interdicție la Cotroceni pentru un organ de presă sau că l-a amenințat extrem de puțin voalat pe un director de ziar care-i făcuse o solicitare pe care a considerat-o nelalocul ei. Slobod la gură cum nu-i prea stă bine unui președinte, dl Băsescu reclamă presei o autocenzură pe care nu și-o impune deloc sieși. Sau nu reușește încă...
Titlu: Purtătorul de cuvânt
Nr Editie: 1569 Data: Wednesday 11 May 2005
Ultimele guvernări au adus în prim plan un nou tip de personaj: purtătorul de cuvât! După un model instituțional, lansat în laboratoarele analizei politice, acesta este un tip care asigură interfața dintre instituția pe care o reprezintă - sau, mai exact, șeful acestei instituții - și mass-media.Cu alte cuvinte, el devine cureaua de trasmisie a informației brute destinate consumului public, atunci când titularii diverselor demnități nu au chef să dea ochi cu reprezentanții mass-media și să trebuiască să răspundă unor întrebări incomode. Purtătorul de cuvânt se poate deroba foarte simplu de această neplăcere prin repede învățatul ''no comment''!Un portret-robot al purtătorului de cuvânt este greu de schițat, dată fiind diversitatea mediilor din care acesta provine. Cel mai adesea, purtătorul de cuvânt este un gazetar ratat, care renunță la condiția sa fie din cauza salariului prea mic, fie din cauză că nu reușește să-și facă auzită vocea. Unii sunt dintre cei care au chiar pretenții de a da lecții confraților, mai ales pe teme ce depășesc sensibil nivelul lor de pregătire (ca să devii ziarist, azi, îți este suficient liceul, că de altceva nu mai ai timp). Straniu este că pretențiile de formatori de opinie se opresc brusc în fața noii fișe a postului și asiști, uneori siderat, la vigoarea cu care purtătorul de cuvânt înalță osanale la ceea ce veștejea mai deunăzi, sau veștejește ceea ce proclama cu vigoare revoluționară. Cea mai stranie chestie este că unii își găsesc locul în slujba administrației exact pe domeniul al căror critici acerbi erau înainte de asta. N-aș vrea să simplific. Există și cunosc numeroși purtători de cuvânt onești, care nu-și fac de râs meseria temporară (căci cam asta este: durează cât durează și șeful). Sunt purtători de cuvânt capabili să exprime mesaje corecte și cu decență, care reușesc să nu fie obedienți, dar să fie consecvenți și care nu se pun în posturi comice - cum s-a întâmplat, de pildă cu un celebru purtător de cuvânt al unui premier, pe care-l contrazicea sau persifla în luările de poziție publică. Pe măsură ce lucrurile vor intra într-o normalitate mai pronunțată, și această funcție își va cristaliza rolul și se va înscrie pe un făgaș firesc, între vedetismul de ocazie și monotonia impersonală care însoțesc încă prestațiile unor reprezentanți în domeniu.
Titlu: Femeile lui Băsescu - aripa Pârvulescu-Udrea
Nr Editie: 1570 Data: Thursday 12 May 2005
Deși n-a avut niciodată o aură de cuceritor deasupra meșei care-i acoperă discret calviția precoce (în legătură cu care funcționează suculente anecdote cu conotație sexuală), Traian Băsescu ni se dezvăluie pe zi ce trece ca un adept neînfricat al promovării femeii. Nu, însă, în maniera lui Ceaușescu, cel care din rațiuni de confort casnic prefera genul asexuat, cu coc și îmbrăcăminte cu croială sobră. Ci, într-o manieră de-a dreptul provocatoare. Femeile lui Băsescu reușesc să atragă atenția prin decolteuri generoase sau prin fuste economice și chiar dacă uneori destabilizează mediile în care sunt puse să acționeze, ele poartă - cu mândrie făclia încrederii neștirbite în geniul politic al marelui lor frate de la Cotroceni.Cel mai mare succes l-a avut președintele cu promovante din aripa Pârvulescu-Udrea. Prima a devenit, aproape instantaneu, vedetă națională când, propusă fiind pentru pretențiosul scaun de ministru al Integrării Europene, s-a prezentat la audierile de la Comisia Parlamentară într-o ținută extrem de sexy, care însă n-a reușit să-i zăpăcească pe membrii acesteia încât să uite să-i pună întrebări elementare. La care distinsa duduie, provenită din pepiniera de cadre a Primăriei, n-a prea știut să răspundă. Mare scofală: sunt atâția miniștri care n-au habar cu ce se ocupă, dar au consilieri destoinici. Decentă, doamnișoara Pârvulescu n-a mai așteptat răspunsul Comisiei și s-a retras demn creând prima criză guvernamentală. Cu doamna Udrea este cu totul altceva. Dânsa este incomparabil mai versată, mai realizată (are banii ei, separat de cei ai domnului Cocoș) și mai dornică să guste din fructele Puterii. Politica pare să fie ambiția ei supremă, iar dl Băsescu profesorul emerit. Adusă la Cotroceni din aceeași pepinieră municipală, doamna cancelar Udrea și-a luat postul în primire și a purces la așezarea vieții și activității președintelui pe făgașul marii politici. Suflul nou adus de dânsa s-a concretizat printr-o ținută mândră, etalându-și fără resentimente darurile naturale și provocând ochii obosiți ai funcționărimii cu culori îndrăznețe și senzuale. Doamna Udrea n-are îndoielile metafizice ale domnișoarei Pârvulescu: ce dacă Norvegia n-are președinte și nu e în UE! La urma-urmelor asta e treaba lui Pleșu. Iar dânsa e la Cotroceni ca să învețe și să fie învățată. Dar, mai ales, să se afle, plină de grijă aproape maternă, în preajma noului tătuc al națiunii, promotorul femeilor și ocrotitorul feminității în politică.
Titlu: Politică și vânătoare
Nr Editie: 1571 Data: Friday 13 May 2005
Fiecare guvernare cu vânătoarea și vânătorii săi! Dacă în precedentul Executiv, numărul împătimiților secerării cu gloanțe și alice a sălbăticiunilor pădurii era considerabil, corul vânătorilor fiind condus chiar de către solistul ce conducea și țara, în cel actual pasiunea pare să domine eșalonul doi, cei din primul fiind încă ocupați cu 'vânătoarea de capete'.Chiar și în aceste condiții se poate decela o anumită specificitate a raporturilor dintre o anumită doctrină politică și nobilul sport al vânătorii.Doctrina social-democrată este adepta dictonului 'toți pentru unul - unul pentru toți'. Sub această deviză a și avut loc istorica partidă de la Bolovani, din decembrie 2003, când în jurul premierului-vânător s-au strâns, într-un front unit, șefii serviciilor secrete, consilieri prezidențiali și miniștri de resort. Evenimentul a rămas memorabil prin sacrificiul de sine al ministrului Vânătorii, dl Ilie Sârbu, care și-a sa crificat o parte a unui organ pe cât de intim, pe atât de semnificativ, pe altarul binelui comun. Nu se știe nici în ziua de astăzi cum s-au petrecut lucrurile, cum s-a descărcat pușca și de ce s-a descărcat tocmai acolo unde s-a descărcat. Reconstituirea făcută de poliție s-a bazat exclusiv pe declarațiile victimei, și unde nu-i agresor nici caz nu e.Guvernarea actuală vânează, cum spuneam, prin eșalonul 'doi'. Reprezentat prin rudele de sânge ale fruntașilor democrați sau liberali. Deocamdată, doar liberali. Fratele domnului primar general și viitor președinte de partid s-a trezit pur și simplu cu niște alice în piept și-n cap, el mergând liniștit pe autostradă, fără intenții dușmănoase la adresa faunei locale. În mod semnificativ, dânsul - domnul frate - nu-și dă seama unde s-a întâmplat minunea. Poliția e nevoită să caute preț de vreo douăzeci de kilometri de autostradă, urmele agresiunii. O agresiune neprovocată și - recte - nejustificată: cine ce să aibă cu un frate liniștit de politician constructiv? Să fie mâna lui Vanghelie? Nu, că nu e vânător. Atunci a cui? Ca și în cazul dlui Sârbu, în cazul dlui Videanu - fratele, poliția nu se poate baza decât pe declarațiile victimei, care nici de braconat n-a braconat vreodată și nici nu are vreun conflict cu viețuitoarele pădurii.Fie ea, doctrina, social-democrată sau democrată - sadea, în materie de vânătoare declarația pe proprie răspundere este cea care contează.
Titlu: Serbările galante
Nr Editie: 1572 Data: Saturday 14 May 2005
Parcă la altceva ne așteptam de la noul guvern instalat în urmă cu patru luni, decât la ce ne-a oferit până acum. La mai multă vigoare, la mai multă claritate în concepții și mai multă rațiune în decizii. În loc de toate acestea avem parte de un vals lent, cu parteneri simandicoși și cu pauze lungi și dese între reprize.Fără îndoială că personalitatea celor care îl compun are un cuvânt greu de spus. Și în primul rând, aceea a premierului: un tip bine crescut, elegant, care pune preț pe înfățișare și pe bunele maniere, dar care are un ritm interior rupt parcă de al lumii care îl înconjoară. Premierul nostru a debutat printr-un efort de cunoaștere și socializare al echipei eterogene ce i-a fost pusă în brațe de președinte, invitându-i pe membrii noului guvern, de Revelion, cu neveste și copii la o agapă. A încercat de câteva ori să țină ședințe de guvern informale, în alte ambianțe decât cea obișnuită, de la Victoria. A inițiat și un sistem de mic-dejun pe malul lacului, cu interlocutori diverși. Când e vreme frumoasă iese la șosea să se plimbe cu motocicleta spre disperarea sepepiștilor și spre satisfacția mulțimii de gură-cască. Nu-și uită pasiunile de tinerețe și, dacă e pe undeva un salon auto (dealerul care moțăie în el se dezmeticește) dă repede o fugă până acolo să admire noile modele de Citroen sau noul Logan. Iar când e un eveniment mai acătării, precum semnarea acordului cu UE, convoacă alături de miniștri care-i sunt mai apropiați sau mai impuși în apropierea sa și pe nevestele acestora, știută fiind importanța pe care o au femeile în transmiterea neoficială a mesajelor. Ce mai încolo și încoace, veritabile sărbători galante, ca o glazură multicoloră peste un tort în care nu se știe exact ce se întâmplă între aceasta și blat. Stilul de guvernare al premierului ar fi unul admirabil - dar pentru o societate așezată, care și-a rezolvat marile probleme și poate să privească în jurul său cu detașare. Stilul dirijorului unei echipe în care fiecare își cunoaște pe de rost partitura și nu improvizează decât acolo unde efectul artistic o cere. Or, nu e cazul, nici dintr-un punct de vedere, nici din altul. Societatea românească este răscolită de fel de fel de conflicte, temerile aderării se fac tot mai acut simțite, iar de echipă ce să mai vorbim. Cu excepția a vreo trei soliști ce dau semne de cuviință măcar, dacă nu de profesionalism (Blaga, Muscă și Macovei, la o primă vedere) despre majoritatea cealaltă te întrebi odată cu ei ce caută pe acolo: Flutur e un activist politic ce confundă glia cu teoria; Ungureanu nu-și revine din euforia neașteptatei sale condiții; Dinga nu știe încă prea bine cu ce ar trebuie să se ocupe; Sereș scrie editoriale, iar despre ceilalți nimeni nu pare să fi auzit ceva demn de reținut.Un guvern galant, ce băltește în el însuși, când din depărtare se aude tot mai amenințător vuietul tsunami-ul comunitar...
Titlu: Ultima redută stalinistă
Nr Editie: 1586 Data: Tuesday 31 May 2005
Evenimentul care a inflamat finalul săptămânii trecute și care a reușit să mai atenueze interesul față de dedesubturile răpirii jurnaliștilor a fost reținerea și amenințarea cu arestarea a lui Dinu Patriciu.Dinu Patriciu nu este un fitecine. Este un important om de afaceri și un politician de marcă. Firma sa, Rompetrol, a constituit unul dintre rarele succese ale privatizării și varsă, anual, importante sume la bugetul statului, de pe urma cărora se dau pensii și se fac o sumedenie de alte operațiuni bugetare. Că în spatele oricărei privatizări din România sunt, sau se bănuiește că ar fi niscai lucruri necurate e o constantă a modului de gândire pe care l-a indus o sumă de experiențe nefericite. Că Dinu Patriciu este cercetat de Parchet, nu este neobișnuit. Au mai fost și vor mai fi și alții. Dar să-l arestezi pe Patriciu, pentru niște încă neprobate infracțiuni de ordin economico-financiar este o enormitate care face parte, din păcate, din recuzita tradițional-istorică a uneia dintre instituțiile care a făcut cei mai mici pași pe drumul adaptării la regula democrației și ale modernizării justiției. Nu este deloc greu să observi că instituția Parchetului, așa cum funcționează încă, este tributara principiului stalinist al vinovăției apriorice și al demonstrării acesteia cu ajutorul presiunilor psihice și fizice. Parchetul a recurs sistematic, chiar și în ultimii ani, la arestări ca ultimă soluție pentru a închide dosare în ale căror cauze procurorii nu aveau nici dovezi suficiente și nici cunoștințele necesare pentru a le înțelege. Mai mult, arestările au fost transformate în spectacole mediatice menite să inducă în conștiin ța publică sentimentul vinovăției celor instrumentați. Un Temeșan, înghesuit în Dacia Poliției, în '97, un fost director de bibliotecă, arestat deasemenea cu mare tam-tam, chiar și Iacubov, în sarcina căruia se pare că rămâne doar culpa de a fi făcut o afacere proastă (mă rog!) sunt exemple sugestive ale extrapolării cercetării în domeniul propagandei.Asta pe de o parte. Pe de alta, Parchetul rămâne înglodat în poziția de ‚servitor’ al Puterii – oricare ar fi ea – animat de un puternic sentiment de a-i face pe plac acesteia prin rezultatele cercetărilor pe care le intenționează sau pe care le efectuează. În cazul lui Patriciu, această servitute are o dublă conotație: pe de o parte, răspunde unei comenzi a fostei puteri care a inițiat dosarul, iar pe de alta unei sugestii a celei actuale (Traian Băsescu s-a pronunțat, chiar de la începutul mandatului său, despre necesitatea ‚cercetării atente’ a afacerilor lui Patriciu). În plus, Dinu Patriciu este unul dintre adversarii notorii ai lui Traian Băsescu, nu doar pe planul constituirii Alianței DA, cât și pe acela al opțiunilor curente (anticipatele, în special). Practic, se poate spune că intenționata arestare a lui Patriciu bifa încă unul dintre numele de pe ‚lista lui Băsescu’, pe care acesta nici măcar nu a încercat să o țină secretă.Cu atât mai ipocrit și mai cinic a apărut protestul Parchetului față de încercările ‚unora’ de a ‚politiza’ acțiunile sale, cu cât politica rămâne, din păcate, una dintre prioritățile acestei ultime redute a stalinismului.