Punctul pe Y / sâmbătă 16 septembrie 2000 Nr: 113

Hanovra - teren de confruntare electorala?

Un comunicat al APR il acuza pe ministrul de externe, Petre Roman ca, participand la festivitatile Zilei Nationale a Rominiei la EXPO 2000 Hanovra, n-ar fi scapat prilejul de a-si face si un pic de campanie electorala. Iaa-ne, asadar, ajunsi in punctul in care nici macar aceasta manifestare, care ar trebui sa ne reprezinte pe toti, romanii, nu scapa de maculare electorala. Acuza APR-ului este si nu este justificata. Este, pentru ca, implicit, ministrul de externe - cea mai inalta personalitate ce reprezinta regimul de la Bucuresti - adauga la portofoliul sau de imagine focalizarea interesului presei si al publicului asupra acestei manifestari. Nu este, pentru ca daca lucrurile s-ar fi petrecut normal, la Hanovra ar fi trebuit sa se afle dl Constantinescu (daca n-avea treaba in America) - neimplicat in procesul electoral, sau premierul Isarescu (daca un consilier istet nu i-ar fi recomandat sa mearga la Hanovra decat daca va fi primit de catre cancelarul Schroder, de parca acesta n-ar avea alta treaba, cinci luni de zile, decat sa-i primeasca pe regii, presedintii si premierii celor vreo 150 de tari prezente la EXPO) - inca neimplicat in campanie. A fost sa fie sarcina sefului diplomatiei sa onoreze o festivitate care, in alte cazuri, rareori a coborat la acest nivel. Atunci, de ce sa-i mai facem reprosuri d-lui Roman si sa nu facem tuturor reprezentantilor Puterii care n-au catadixit sa-si miste personalitatile pana la Hanovra pentru a onora drapelul tarii? Problema este deja cronica, daca ne gandim ca nici deschiderea celei mai importante manifestari expozitionale a secolului n-a beneficiat de prezente notabile de-acasa (le-a suplinit premierul Moldovei) si ca primul politician important care a ajuns acolo, la peste doua luni de la deschidere a fost dl Iliescu! Ba, mai mult, ambasadorul Romaniei in Germania, dl Dunca, n-a reusit sa parcurgaacei vreo 300 de kilometri pana la Hanovra decat la Ziua Nationala! Ar fi multe, prea multe de spus despre dezinteresul cu care autoritatile au tratat aceasta campanie de imagine, decisiva pentru Romania in conditiile concurentei acerbe pentru intrarea in Comunitatea Europeana, despre munca celor care au reusit sa metamorfozeze efortul financiar intr-un act de certa valoare culturala si spirituala in general, unanim remarcat de cei aproape doua milioane de vizitatori care au calcat pana acum pragul pavilionului si la adresa carora, premierul aflat in campanie, n-a catadixit sa rosteasca vreun cuvant de apreciere.