Punctul pe Y / marți 27 mai 2003 Nr: 952

America, dupa victorie

Am avut prilejul sa petrec o saptamana in America, in momentul in care natiunea sarbatoreste, practic, inca o victorie asupra totalitarismului logodit cu terorismul. O victorie a democratiei, in primul rand, si a spiritului liber care caracterizeaza modul de gandire si de actiune al celei mai puternice natiuni de pe planeta. Este o situatie, poate singulara in istorie, faptul ca puterea se asociaza, in dobandirea acestei pozitii, cu moralitatea si cu aspiratia spre libertate si dreptate. Imperiile istoriei s-au rezumat, de regula, doar la prima calitate. Care este, deci, starea Americii dupa victorie? Una extrem de incerta. Marea natiune apare acum a fi fost mult mai afectata de afrontul terorist din 11 septembrie decat la prima vedere. Sinucigasii Al Qaeda n-au reusit doar sa demoleze trufasele insemne ale fortei americane, ci sa zguduie din temelii economia tarii. Cel mai sensibil detector al acestui impact este turismul. Anul 2002 a marcat nivelul cel mai de jos al intrarilor de vizitatori si de devize din ultimele decenii. Practic, sanatatea economiei americane depinde in mare masura de cei 8 milioane de europeni si 4 milioane de japonezi care o viziteaza anual si lasa in urma lor miliarde de dolari pe servicii si achizitii. Ingrijorarea din acest domeniu - saptamana trecuta a avut loc, la St. Louis, targul anual al companiilor de turism american, organizat de T.I.A., una dintre cele mai puternice federatii profesionale - este de inteles. Cresterea estimata de anul acesta este mica (circa 2%), abia in anul 2006 urmand sa egaleze nivelul din 2000. Conditiile nu sunt nici ele dintre cele mai optimiste: spectrul atacurilor teroriste ramane prezent, cu alerte ca cea de saptamana trecuta, iar calatoria cu avionul in America devine un adevarat cosmar pentru turistii supusi unor controale excesive si repetate, soldate cu intarzieri notabile in graficele de zbor. Recesiunea a facut ca in ultimii 2 ani cateve sute de mii de oameni din turism sa-si piarda slujbele, iar multe companii sa traga obloanele. Si e vorba doar despre turism. America, cea mai puternica natiune de pe glob, si cea mai libera, plateste intr-un mod adesea dureros, pretul acestei puteri si al libertatii. Nu doar ale sale...