Punctul pe Y / luni 05 mai 2003 Nr: 932

'Satisfacerea nevoilor populatiei'

'Satisfacerea nevoilor populatiei' a fost unul dintre sloganurile de baza ale propagandei comuniste. Dincolo de mesajul pe care dorea sa-l transmita - marea grija fata de om a sistemului - el trada o viziune mecanicista, daca nu chiar animalica: populatia asupra careia se exercita actul guvernarii era vazuta ca o turma cu nevoi esentiale: hrana, apa, adapost. Nevoile populatiei nu includeau, de regula, hrana spirituala, care era considerata ca un moft, adeseori periculos. Pentru satisfacerea nevoilor functiona un complex economic preocupat de cantitate. Comertul socialist era mai degraba un sistem de distribuire a unor produse asupra carora arareori se actiona din punct de vedere calitativ. Iar productia, in general, era privita ca un dar facut poporului de catre clasa guvernanta. Poporul nu avea decat sa multumeasca si sa fie recunoscator pentru grija care i se purta. Populatia are nevoi si in capitalism, numai ca aici lucrurile sunt mai nuantate. Ea poate sa opteze nu doar cantitativ, dar si calitativ, intr-un sistem economic firesc, care-i ofera si instrumentele selectiei. Productia nu mai este distribuita, rationalizat, ci oferita! Greul, in capitalism, cade pe comerciant, care trebuie sa impuna producatorilor acei parametri care sa faca produsul vandabil. Din aceasta diferenta de mentalitate si de apreciere vin si multe dintre necazurile producatorilor si comerciantilor nostri. Ei constata ca produsul in sine nu mai este relevant. El trebuie sa se adapteze permanent, la gusturi sau la reglementari legale. Drumul nostru spre Europa, ca producatori de bunuri, trece printr-un hatis legislativ caruia cu greu reusim sa-i facem fata, mai ales din punct de vedere mental. Romanul afla cu surprindere ca nu mai poate sa-si taie porcul cum vrea el, ca nu-si mai poate hrani vitele cu ce-o da Dumnezeu, ca indiferent cat e de notoriu produsul, el trebuie sa aibe mentionate indicatii obligatorii, si chiar daca a vandut produsul, e obligat sa-l primeasca inapoi daca cumparatorul se razgandeste sau constata ca el nu corespunde cerintelor lui. Vor mai trece ani de cosmar pentru cei neputinciosi sa se adapteze la tot ceea ce inseamna o economie libera, pentru a ajunge la concluzia ca 'nevoile populatiei' nu mai este un concept care sa justifice si lipsa de pricepere, si lipsa de rigoare, si lipsa de interes. Si multe alte lipsuri traditionale...