Punctul pe Y / Tuesday 26 November 2002 Nr: 793

Momentul NATO relanseazã "rãzboiul" televiziunilor

ÃŽn urmã cu 5 ani, la momentul Madrid al cursei pentru NATO, bãtãlia mediaticã a fost câÂstigatã fãrã drept de apel de cãtre PRO TV. Faptul cã nu ne-am 'calificat' în primul val, nu micÂsoreazã cu nimic meritele postului din Tache Protopopescu care a desfãÂsurat o ofensivã plinã de creativitate, organizând o caravanã a presei care a colindat principalele capitale europene unde a încercat sã sensibilizeze autoritãþile în favoarea susþinerii aderãrii României. A fost un tur de forþã cãruia celelalte posturi de televiziune nici mãcar n-au mai încercat sã-i opunã altceva decât rutina zilnicã. Astãzi, când bãtãlia pentru NATO a fost cîÂstigatã, panorama media - în special cea a audiovizualului - este net diferitã. Concurenþa, incomparabil mai strânsã, a fãcut ca nu mai puþin de 4 posturi sã lupte pentru un loc cât mai bun sub soarele audienþei, într-o conjuncturã politicã care a focalizat interesul general mai mult ca oricând. Iar câÂstigãtoarea acestei noi bãtãlii este, fãrã îndoialã TVR. Postul naþional pare sã fi ieÂsit cu totul din letargia în care se scufundase în ultimii ani, letargie tulburatã doar de micile rãzboaie interne dintre echipele cu opþiuni politice explicite. Odatã cu instalarea unei noi conduceri Âsi a noului Consiliu de Administraþie, lucrurile par sã se fi aÂsternut pe un fãgaÂs de lucru Âsi rezultatele se vãd. Campania NATO-Praga a început sã fie pregãtitã încã din urmã cu douã luni, iar studioul de înregistrare Âsi carul digital de transmisie de la Ambasada României din Praga au constituit duÂsuri reci pentru echipele celorlalte televiziuni, în momentul în care s-au apucat de treabã. Atât transmisiile de la Praga, cât Âsi cele din timpul vizitei preÂsedintelui Bush au arãtat telespectatorilor o altã faþã a televiziunii publice: profesionistã, pe fazã, plinã de inventivitate Âsi apelând la surse competente, miÂscându-se bine într-un teritoriu plin de capcane Âsi de riscuri. Nu vreau sã minimalizez efortul celorlalte posturi competitoare care au încercat, la rândul lor, sã dea tot ce aveau mai bun. Dar a fost, fãrã dubii, 'momentul TVR'. Chiar dacã acest lucru nu se va reflecta pe loc, în indicii de audienþã, câÂstigul e mare sub aspectul investiþiei de încredere pe care Nicolau, Pojoni, Sârb Âsi ceilalþi au fãcut-o cu un curaj ce nu mai pãrea sã fie printre atu-urile instituþiei care a alimentat cu profesioniÂsti, de-a lungul acestor ani, majoritatea canalelor comerciale. Mult discutata Âsi mult hulita televiziune naþionalã, miza atâtor bãtãlii de culise, este pe cale sã-Âsi regãseascã nu doar statutul dar - ce era mai important Âsi autoritatea profesionalã. Bãtãlia pentru NATO a fost Âsi propria ei bãtãlie.