Punctul pe Y / marți 26 noiembrie 2002 Nr: 793

Momentul NATO relanseaza "razboiul" televiziunilor

In urma cu 5 ani, la momentul Madrid al cursei pentru NATO, batalia mediatica a fost castigata fara drept de apel de catre PRO TV. Faptul ca nu ne-am 'calificat' in primul val, nu micsoreaza cu nimic meritele postului din Tache Protopopescu care a desfasurat o ofensiva plina de creativitate, organizand o caravana a presei care a colindat principalele capitale europene unde a incercat sa sensibilizeze autoritatile in favoarea sustinerii aderarii Romaniei. A fost un tur de forta caruia celelalte posturi de televiziune nici macar n-au mai incercat sa-i opuna altceva decat rutina zilnica. Astazi, cand batalia pentru NATO a fost cistigata, panorama media - in special cea a audiovizualului - este net diferita. Concurenta, incomparabil mai stransa, a facut ca nu mai putin de 4 posturi sa lupte pentru un loc cat mai bun sub soarele audientei, intr-o conjunctura politica care a focalizat interesul general mai mult ca oricand. Iar castigatoarea acestei noi batalii este, fara indoiala TVR. Postul national pare sa fi iesit cu totul din letargia in care se scufundase in ultimii ani, letargie tulburata doar de micile razboaie interne dintre echipele cu optiuni politice explicite. Odata cu instalarea unei noi conduceri si a noului Consiliu de Administratie, lucrurile par sa se fi asternut pe un fagas de lucru si rezultatele se vad. Campania NATO-Praga a inceput sa fie pregatita inca din urma cu doua luni, iar studioul de inregistrare si carul digital de transmisie de la Ambasada Romaniei din Praga au constituit dusuri reci pentru echipele celorlalte televiziuni, in momentul in care s-au apucat de treaba. Atat transmisiile de la Praga, cat si cele din timpul vizitei presedintelui Bush au aratat telespectatorilor o alta fata a televiziunii publice: profesionista, pe faza, plina de inventivitate si apeland la surse competente, miscandu-se bine intr-un teritoriu plin de capcane si de riscuri. Nu vreau sa minimalizez efortul celorlalte posturi competitoare care au incercat, la randul lor, sa dea tot ce aveau mai bun. Dar a fost, fara dubii, 'momentul TVR'. Chiar daca acest lucru nu se va reflecta pe loc, in indicii de audienta, castigul e mare sub aspectul investitiei de incredere pe care Nicolau, Pojoni, Sarb si ceilalti au facut-o cu un curaj ce nu mai parea sa fie printre atu-urile institutiei care a alimentat cu profesionisti, de-a lungul acestor ani, majoritatea canalelor comerciale. Mult discutata si mult hulita televiziune nationala, miza atator batalii de culise, este pe cale sa-si regaseasca nu doar statutul dar - ce era mai important si autoritatea profesionala. Batalia pentru NATO a fost si propria ei batalie.