Punctul pe Y / joi 11 aprilie 2002 Nr: 596

Proiectilul viu anti-aerian!

Inamicii aviatiei romanesti au descoperit un nou tip de armament impotriva caruia armata se dovedeste neputincioasa: pasarile. Doua MIG-uri ne-au fost doborate, doar in ultimele luni, cu acest tip de proiectile kamikadze, si nu dintre cele obisnuite, ci dintre cele perfectionate si modernizate pe bani buni si grei. Daca lucrurile vor continua in acest fel, intrarea in NATO s-ar putea sa ne gaseasca fara flota aeriana de provenienta sovietica si cu imbunatatiri israeliene. Pentru ca Israelul s-a specializat, se pare, in adaptarea vechilor aeronave rusesti, de tipul MIG 21, la exigentele ghidajului si controlului electronic modern. Patru sute de milioane de dolari a varsat armia romana in conturile companiei israeliene ELBIT pentru ca aceasta sa echipeze batranele carapace, vechi de 30-40 de ani, cu dispozitive moderne. Numai ca, iata, viata dovedeste ca nici cea mai perfectionata tehnologie electronica nu poate evita aspirarea ciorilor sau a stancutelor de catre reactorul avionului. Asa incat cei 400 de milioane de dolari - cu care, gurile rele spun, ca se putea achizitiona o intreaga flota de aparate moderne, compatibile cu cele aflate in doatarea tarilor membre NATO - s-au dus pe Apa Sambetei. Sau se vor duce - pentru ca pana la luarea unei astfel de decizii vor trebui sa mai cada si restul avioanelor modernizate. Caci daca nu cad, inseamna ca avem flota si - deci - nu e nevoie sa dam bani pe alta! Daca cu aparatele o mai scoatem la capat - cu pilotii e ceva mai complicat. Cei care scapa cu zile din ejectarile traumatice ale sistemului utilizat de MIG-uri, cu greu se mai intorc la mansa. Celor care nu scapa - armata le ofera onorurile aferente - postmortem. Restul - vor deveni, pe masura ce aparatele se vor implanta in trupul patriei - someri. Si asa, ca sa intram in NATO trebuie sa reducem personalul. O solutie - pe care abia indraznesc sa o avansez - ar fi aceea de a se investi cativa dolari in tehnologiile de contracarare a 'proiectilelor vii'. Ceva consultanta in acest domeniu s-ar putea obtine de la Asociatiile de Vanatori. Cine stie, poate ca in acest fel reusim sa mai pastram cateva MIG-uri pentru Muzeul Aviatiei.