Punctul pe Y / marți 09 aprilie 2002 Nr: 594

Economia de piata in telefonia mobila

Pentru aceia care au tras deja concluzia - pe baza multiplelor experiente interne - ca economia de piata este un bluf si ea nu face altceva decat sa inlocuiasca o ordine discutabila cu o dezordine vecina cu haosul, exista un contrargument. Dincolo de faptul ca ceea ce se intampla pe la noi nu prea aduce cu economia de piata, exista totusi germeni ai fenomenului, care ar putea impulsiona intregul proces. Si am sa ma refer la telefonia mobila. Introdusa la noi prin '94, telefonia mobila a intrat pe piata romaneasca relativ repede, fata de momentul lansarii ei mondiale. Prima campanie care a activat a fost Telemobil. Pe o piata virgina, Telemobilul de atunci a facut legea in cel mai pur spirit monopolist: tarife mari, preturi astronomice, politica obtuza. Cei care s-au aventurat in domeniu au dat peste o retea incompleta, cu inerente dificultati in operare, cu taxari ale apelurilor efectuate si ale celor primite (practic, fiecare apel era taxat de doua ori!) si cu aparate de mana a doua sau a treia, vandute abonatilor la preturi piperate. Suficiente motive pentru ca aparitia unor noi competitori - CONNEX si DIALOG - sa puna TELEMOBILUL in reala dificultate. O dificultate atat de pronuntata incat in scurt timp a si disparut de pe piata. A fost abia inceputul unei concurente adevarate, reale, care a facut ca in doar cativa ani numarul abonatilor la telefonie mobila sa se ridice la cateva milioane, iar telefonul mobil sa devina un accesoriu pentru aproape toate categoriile sociale. Asistam, in prezent, la o noua etapa in lupta pentru cucerirea unei piete emergente: dupa ce cativa ani, CONNEX si DIALOG si-au impartit piata, fara a face modificari de substanta, in special in politica de preturi, lucrurile se complica in…. avantajul utilizatorilor: au mai aparut doi combatanti - COSMOROM si ZAPP (ridicat pe 'ruinele' Telemobilului), iar recent, MOBILROMUL (operatorul DIALOG) a facut loc unuia dintre 'greii' mondiali: ORANGE. ORANGE intra ca un tavalug, operand modificari majore in politica de facilitati, lucru care ii va obliga, inevitabil, pe ceilalti sa intre in joc. Consecintele vor fi acelea care caracterizeaza o reala economie de piata: scaderea preturilor si cresterea calitatii serviciilor. Romanii care isi pot permite sa vorbeasca la telefonul mobil, au de unde alege si ce compara. Ceea ce este esential.