Punctul pe Y / luni 21 ianuarie 2002 Nr: 527

Marea tevatura

Definitia de dictionar a coruptiei ('decadenta, depravare, desfrau') a ramas mai aproape de sensul perceptiei comune decat aceea juridica (fapte ilicite ale functionarilor publici). Se vorbeste, de mai bine de zece ani, despre acest subiect mai mult despre oricare altul, fapt care face ca, in cele din urma, coruptia sa inglobeze majoritatea neregulilor care irita opinia publica: delapidarea, traficul de influenta, insusirea de foloase necuvenite, abuzul in serviciu, mita si darea de mita - categorii care au, fiecare, locul lor bine fixat in Codul Penal. De aceea, poate, nici una dintre ofensivele 'anticoruptie', declansate periodic de autoritati nu a avut impactul asteptat, ele nereusind niciodata sa acopere nici varietatea de fapte si nici intensitatea cu care ele se manifesta. Dar, principala caracteristica a coruptiei pare sa ramana nebagata in seama: faptul ca actele de coruptie sunt, vrand-nevrand, apanajul celor care reprezinta Puterea. Coruptia este flagelul care ameninta in primul rand si mai ales, aparatul de stat si modul in care acesta reglementeaza procesele curente. Proportional, ea se manifesta cu intensitate sporita la nivele superioare de decizie: exact acelea care isi propun de fiecare data sa actioneze impotriva coruptiei! Cea mai comica si flagranta situatie a survenit, din acest punct de vedere, in cursul trecutei guvernari, cand s-a organizat celebra CNAICCO: din 'sucursalele' judetene ale acestui super-consiliu faceau parte toti cei care puteau fi suspectati de a se afla la baza unor actiuni ilicite: sefi de politie, de vama, de judecatorii, de administratii financiare etc. Or, nu era de asteptat ca acestia sa actioneze impotriva propriilor lor interese sau ale acolitilor lor! De aici si completa ineficienta a institutiei care si-a dat duhul in penibil. Mi-e teama ca, in acelasi fel, noul Parchet National Anticoruptie risca sa mearga pe acelasi drum. Pentru ca aceasta combatere, sau limitare, sau cum vreti sa-i spuneti, nu poate veni din partea Puterii. Ea poate veni doar de la institutiile abilitate prin Constitutie, care ar trebui doar sa fie scoase in afara oricaror influente si presiuni politice, pentru a-si putea face treaba. Altfel, vom avea doar lansari festive, vorbe si o tevatura plina de ineficienta.