Punctul pe Y / marți 24 mai 2011 Nr: 3294

Jurnal american (II): De ce stau romanii la coada pe aeroport

Atunci cand enormul Boeing 777 al companiei KLM si-a depus incarcatura pe aeroportul din San Francisco, un veritabil tsunami uman compus din cei aproape 500 de pasageri s-a revarsat spre ghiseele serviciului de imigratie, coplesindu-i pe cei 10 functionari care trebuiau sa discute cu fiecare in parte, sa ia amprentele la toate cele 10 degete, sa-i fotografieze din fata, sa le verifice formularele si sa le aplice stampila de intrare.

Indiferent cat de eficient si de antrenat ar fi functionarul respectiv, nu poate rezolva un pasager in mai putin de 5 minute. Daca ai, insa, ghinionul sa ai in fata ta, la coada, cativa arabi sau de nationalitati mai exotice, timpul de asteptare se tripleaza. Am patit-o si eu, stewardesa de pe cursa KLM asigurandu-ma ca, provenind din Uniunea Europeana, nu mai trebuie sa completez formularul 'alb' de intrare, ceea ce s-a dovedit inexact. Functionarul de la ghiseu mi-a explicat ca, oi fi eu din Uniunea Europeana, dar sunt din Romania, care are alt regim si m-a intors la coada sa completez unicul formular pe care-l mai avea, in coreeana. Va imaginati ca dupa cele 11 ore de zbor de la Amsterdam, cele inca vreo doua petrecute pe aeroport mi-au demolat increderea in principiul democratic al liberei circulatii a persoanelor.

De ce am evocat acest episod? Pentru ca inca din prima zi a Targului de Turism al Americii (POW WOW 2011) care este gazduit de marea metropola californiana si la care participa peste 5000 de delegati din Statele Unite si 70 de tari ale lumii, Roger T. Dow, presedintele US Travel - un fel de sindicat de ramura combinat cu un ONG, extrem de puternic si de influent - a dat un interviu presei acreditate in care s-a referit la semnalele de depasire a crizei pe care le ofera turismul. Dow a tinut sa sublinieze factorul pozitiv al constituirii, de catre Executivul american, a Corporatiei Pentru Promovarea Turismului care, din 2012, va concentra eforturile de promovare a tuturor activitatilor care fac din America o destinatie turistica de top. Turismul constituie unul dintre exporturile majore ale tarii, cu 8,7% din exportul total de bunuri si servicii (in 2010 a reprezentat un sfert din totalul exporturilor de servicii).

Lansarea de catre presedintele Obama a acestei Initiative nationale de export are ambitiosul scop de a dubla exporturile in urmatorii 5 ani - cu conditia ca turismul sa constituie capitolul prioritar. S-a calculat ca un turist strain cheltuie, in medie, 4000 de dolari pe sejur in bunuri si servicii. Suma aceasta trebuie sa creasca, dar - sublinia Dow - acest proiect se loveste inca de restrictiile impuse de organismele ce au ca misiune combaterea terorismului. In formulele actuale, insa, cel combatut este mai degraba turismul. Exista programul Visa Waiver, care include 36 de tari care, pentru o sedere de pana la 90 de zile nu au nevoie de viza de non-imigrant. Recent s-au facut demersuri pentru includerea in lista a Brazilieie si Chile. Alte 9 tari se adauga in prezent, intre care Corea de Sud al carei 'export' de turisti spre Statele Unite a crescut in 2010 cu 49%. 'Suntem interesati - spunea Dow - sa avem pe lista tari ca Brazilia, Chile, Argentina, Polonia. Ne mai trebuie insa 2-3 ani ca sa reusim'.

Inutil sa spun ca de Romania nici n-a pomenit dl Dow. Nu doar pentru ca suntem un partener minor in acest proces, ci mai ales pentru ca autoritatile noastre n-au reusit sa negocieze eficient un acord bilateral pe care l-au preferat inutil, sacrificand un acord direct al Comisiei Europene, pentru toti membrii sai, cu americanii.

Si uite, de aia stam noi la coada si completam formulare...