Punctul pe Y / vineri 03 februarie 1995 Nr:

Viata ca un comision

'Calcaiul lui Ahile' al economiei romanesti este modelul negativ al anilor '90-'92, cand mai tuturora li s-a parut ca simpla desprindere de structurile etatizate este suficienta pentru a plonja in economia de piata.

Romania reprezenta o piata caracterizata prin lipsa cronica a produselor de prima necesitate. in fata unei cereri ce aducea a hamaseala - veritabil miracol pentru cei obisnuiti cu dificultatile clasice ce tin de vanzarea oricarui produs - tot romanul s-a dorit negustor, proprietar de butic, importator direct sau indirect. Treaba asta a mers atat timp cat a durat excedentul de moneda adunata la ciorap, stimulata si de obsesia devalorizarii rapide a acesteia. in perioada amintita s-a cumparat orice si s-a putut vinde oricat. Unii au castigat enorm - pe fondul unui vid normativ - altii au castigat mult - speculand crizele de tot felul - dar cei mai multi au saracit. Noua clasa de negustori, proveniti din cele mai variate si neasteptate domenii, a inceput sa se inchine unui idol rapace: comisionul. Romanul-comerciant a fost convins ca se poate trai din comision, doar din comision, fara ca cineva sa se mai oboseasca sa si produca.
Astazi, negustorul de tranzitie ajuns la stramtoare - pentru ca vanzarea merge greu cand nu mai sunt parale - suporta din plin consecintele acestei religii bizare. Comisionul este groparul multor initiative private bazate pe improvizatie si lacomie.