Punctul pe Y / marşi 24 ianuarie 1995 Nr:

Obsesia imaginii

La premiera 'Senatorului melcilor', regele Cioaba s-a suit pe scena pentru a protesta impotriva 'imaginii' pe care filmul lui Daneliuc o proiecta asupra etniei tiganesti. Un gest, la urma-urmei, de inteles, pentru ca nimanui nu-i face placere sa se vada intr-o oglinda pe care o considera stramba. Regele Cioaba ignora insa faptul ca avea de-a face cu o creatie artistica ce-si poate permite anumite libertati in relatia sa cu realitatea, sau cu ceea ce se considera a fi realitatea. Gestul sau, patetic si comic totodata, ma duce cu gandul la o obsesie mai generala, care pe noi, romanii, ne framanta mai mult decat pe conlocuitorii nostri romi, si care genereaza gesturi la fel de patetice si comice, intr-o varianta in care noi intelegem imaginea ca pe o camasa curata pe care ne-o punem doar duminica, atunci cand avem musafiri. Uitand ca imaginea reprezinta totalitatea ipostazelor in care ne aflam, de dimineata pana seara, aceea in care cei din jur ne observa si ne evalueaza.

Or, faptul ca suntem atat de preocupati de aparente nu face altceva decat sa confirme lipsa noastra de disponibilitate fata de esente. Şiganii dlui Cioaba nu sunt mai rai pentru ca filmul lui Daneliuc ii prezinta astfel, ci pur si simplu pentru ca asa sunt - unii dintre ei - si nici Consiliul Europei nu-i va face mai buni, cum nu ne poate face nici pe noi. Unica sansa este sa invatam a fi ceea ce ne dorim cu atata ardoare. Adica oameni civilizati, aspirand sa traiasca intr-o lume civilizata.