Punctul pe Y / miercuri 04 ianuarie 1995 Nr:

Concurenta pe unde

Daca pentru a invata ce este democratia ne sunt necesari - conform previziunilor optimiste ale dlui Brucan - 20 de ani, acomodarea cu rigorile economiei de piata si ale concurentei in general se pare ca ne va lua mai putin timp. Cei cinci ani care au trecut ne-au introdus in vocabular o serie de notiuni al caror continut ne imbogateste in mod cert nu numai limbajul, dar si orizontul de viata: privatizare, impozite, faliment, accize, initiativa, risc, profit, evaziune, patron, negociere, acreditiv, frauda, escrocherie, abuz, protectie, somaj, oferta si altele. Parca, insa, nici unul dintre acesti termeni nu are impactul pe care-l are CONCURENŞA. Sistemul concurential, altul decat cel practicat sub comunism si care capatase sensul pagubos al 'caprei vecinului'. Ideea ca trebuie sa te masori cu cineva si sa castigi competitia pentru a putea exista - cu toate riscurile pe care le implica aceasta - a fost straina, vreme de jumatate de secol, catorva generatii de romani.

Cea mai interesanta si mai sugestiva secventa concurentiala ne-a oferit-o acest ultim Revelion in care patru posturi de televiziune s-au batut pur si simplu pentru a-si castiga spectatorii. TVR, Antena 1, TELE 7abc si PRO TV au facut tot ce Ie-a stat in putinta pentru a demonstra ca sunt competitive, straduindu-se sa invinga in acest maraton decisiv.

Cine a castigat? Spectatorul. Consumatorul. Platitorul...