Punctul pe Y / marți 18 ianuarie 2011 Nr: 3208

Grija fata de om

Doamna Anca Boagiu nu e un ministru dezinteresat, cum au fost Orban si Berceanu, carora nu le pasa de omul de pe (auto)strada, fiind preocupati doar de aspectele tehnice. Dansa e prima care se apleaca asupra grijilior si nevoilor acestuia - ceea ce constituie o caracteristica a partidului din care face parte - si o face intr-un mod cat se poate de aplicat. Afland ca prima zapada s-a soldat cu o gramada de accidente, si-a consultat colaboratorii: de ce? Pentru ca nu se folosesc cauciucuri de iarna! - i-au raspuns acestia. Pai sa se foloseasca! - a decis dansa, dar a revenit asupra deciziei cand si-a dat seama ca nici o firma agreata de minister nu avea capacitatea de a oferi pietei cantitatea de anvelope necesara intr-un timp atat de scurt. Si a zis: va lasam iarna asta, dar de la anul va fi obligatoriu sa va echipati masinile cu asa ceva!

Si uite ca nu s-a incheiat iarna si ministerul Transporturilor a pus pe site-ul sau, spre dezbatere publica, textul viitoarei reglementari. Sa-l vada tot automobilistul si sa-si dea cu parerea.

Asupra unui singur lucru nu se vor putea pronunta beneficiarii: suma pe care ar incasa-o statul - prin TVA - de pe urma ei. Peste 500 milioane de euro. Daca ai mintea mai sprintena, iti dai seama ca de aici incepe si tot aici se termina grija fata de om. Nu de la cauciucuri. Practic, respectarea acestei prevederi inseamna o cheltuiala considerabila pentru omul posesor de masina: peste 1000 de euro dintr-un foc! Probabil ca un sfert din parcul auto e compus din automobile care valoreaza mai putin. Apoi: cauciucurile de iarna sunt necesare circulatiei pe drumuri inzapezite. Pe o sosea normala nu sunt de nici un folos. Imi permit sa cred ca, mai degraba, o reglementare care sa prevada interdictia circulatiei autovehiculelor neechipate cu cauciucuri de iarna in conditiile in care situatia drumurilor o cere este mai rezonabila. In mod normal, taxa de drum si alte taxe pe care le platesc automobilistii au ca scop intretinerea carosabilului in conditii optime. Atunci pentru ce sa mai dam o suprataxa? - prin echivalentul cauciucurilor de iarna. Ba, mai mult, cred ca poate ramane valabila prevederea (de bun simt) ca, in cazul in care un sofer este sanctionat daca produce accidente sau blocari ale drumului datorita nefolosirii cauciucurilor corespunzatoare va fi sanctionat pentru absenta din dotare a cauciucurilor de iarna poate sa ramana valabila. Pentru ca, altminteri, imi seamana cu o eventuala obligativitate a pietonilor de a fi incaltati cu un anumit tip de ghete antiderapante, care sa evite accidentele (si cheltuielile medicale aferente) precum si blocarea trotuarelor in caz de cazaturi. Sau - ca sa revin la perimetrul propriu-zis - cu introducerea obligativitatii pneurilor de vara in timpul verii. De ce nu? De ce sa nu se ia amenzi de la cei care vor incalca si o astfel de regula?

Pana la urma faci o constatare banala: ca, nemaistiind cum sa puna mana pe niste bani, guvernul asta inventeaza tot felul de taxe noi, sub masca grijii fata de om. O grija tot este, pana la urma: pentru „omul” care face un astfel de business si pentru care reglementarea reprezinta o adevarata mina de aur! Si nu sunt deloc sigur ca ideea n-a plecat chiar de la niste „clienti politici” de-ai ministerului.