Punctul pe Y / marți 16 noiembrie 2010 Nr: 3170

Emil Boc numara steagurile

La noi autostrazile sunt ca salamul: se dau in functiune pe felii, de cate 10-15 kilometri. Iar premierul Emil Boc interpreteaza cu evident talent partitura unui Pristanda-carnatar, numarandu-le ca pe steaguri: doua la Prefectura - de la Cluj la Campia Turzii, doua la Catedrala - din Chitila la Voluntari, doua la Liceul de Fete - centura de la Sibiu. In total, premierului ii ies nu mai putin de 46 kilometri anul asta si vreo suta de cand se afla domnia sa la putere. Numai ca, din nefericire pentru natia romana, pe aceste „felii”, nu se poate castiga timp, iar de bani ce sa mai vorbim, pentru ca ele unesc zone ramase impracticabile in continuare.

Facem atatea autostrazi cati bani avem - mai spune Emil Boc si perspectiva pe care ne-o prezinta pentru 2012 este la fel de intristatoare: nu sunt bani decat pentru alte doua - trei felii, de colo pana niciunde. Ineficienta progresului l-a scos din pepeni pana si pe bine temperatul guvernator al Bancii Nationale care constata cu amaraciune ca nu si-ar putea transporta productia de vin de la Dragasani pe mai mult de vreo 200 de kilometri, dintre care jumatate facuti de Ceausescu pana in 1970!

Ce s-a ales de sperantele festive ale guvernului Nastase, care batea palma cu Bechtel pentru Coridorul IV si pentru autostrada Transilvania? Nimic! Incepute-n forta, lucrarile s-au sistat odata cu schimbarea guvernului cand omul lui Basescu, Dobre, a vrut sa rupa contactul cu americanii, dar vreme de un an n-a reusit sa mute vreo virgula din el. I-au urmat Berceanu, Orban si, iarasi Berceanu, care n-au facut nici ei vreo scofala, validand conceptul prezidential ca Romania n-are nevoie de autostrazi. Iar astazi suntem, practic, ca la inceput: dupa trei ani de la intrarea in Uniune, drumurile acesteia se opresc la granita noastra!

Nimeni nu s-a aplecat pana acum cu seriozitate asupra cauzelor reale a acestui impas. Ceva a mai rasuflat cand Vinci-Aktor au reziliat contractul pentru Comarnic-Brasov, oneros de la o posta prin costurile care sfidau orice - pana si prudenta bancara, negasindu-se vreun amator sa finanteze acest proiect megalomanic. De ce nu luam bani de la Uniuna Europeana, care are fonduri pentru asa ceva - au cutezat sa se intrebe unele voci. Raspunsul a fost zdrobitor: UE a plafonat costurile! In viziunea lor o autostrada nu trebuie sa fie construita cu mai mult decat nu stim exact ce suma. In orice caz, una care-i facea pe Dobre - Berceanu - Orban si Boagiu sa se prapadeasca de ras: banii europeni n-ar fi ajuns nici macar pentru spaga! De ce nu se generalizeaza sistemul parteneriatului public-privat si la autostrazi? - s-au mai intrebat alti naivi. Pai tot de aia: daca statul se retrage din afacere, ca „jupan”, care mai e rostul ei? Autostrada? Vax! Asta ne doare pe noi? Sau banii pentru viitoarea campanie?