Punctul pe Y / luni 02 august 2010 Nr: 3092

Frunza care acopera rusinea turismului romanesc

Va puteti imagina ce presupune un asemenea volum de munca? Si o asemenea dedicatie? Practic, specialistii celor doua firme care s-au asociat pentru a putea duce la bun sfarsit o dificila sarcina, au impanzit Europa, cutreierand cele mai importante piete turistice - Anglia, Italia, Rusia, Austria, Franta, Ungaria si SUA pe deasupra, urmarind doua componente: una calitativa si alta cantitativa. In acest scop s-au facut nu mai putin de 10.800 interviuri telefonice, basca 90 de interviuri directe, precum si doua focus-grupuri si 5 workshopuri! Cand s-au pus cap la cap toate aceste date, s-au definit cele mai competitive produse turistice ale Romaniei: circuitele culturale, turismul in natura, turismul rural, pachetele de tip city-break, turismul activ si de aventura, turismul balnear si wellness! Adancindu-se cercetarea s-a mai stabilit ca principalele avantaje ale Romaniei in materie de turism sunt natura si peisajele neatinse (lantul Carpatilor si Delta), unicitatea patrimoniului cultural, dar mai ales, autenticitatea culturii si a stilului de viata. Una dintre primele concluzii a fost ca Romaniei nu i se potriveste turismul de masa si ca este de preferat sa se canalizeze investitiile spre zonele care detin un potential major, avand in vedere, in plus, ca pe piata internationala se remarca o tendinta de sofisticare a gustului turistilor, tot mai dispusi sa renunte la destinatiile traditionale si la tipul de servicii care s-au uzat prin repetitie, in favoarea unor experiente inedite. A reiesit portretul-robot al turistului international dornic sa vina in Romania si sa incerce toate aceste senzatii noi: calator cu discernamant, dispus sa faca eforturi suplimentare ca sa ajunga in locuri neexplorate, dornic sa evadeze din turismul de masa! Acesti oameni, pe care-i cautam cu indarjire de atata vreme traiesc in orase mari, calatoresc frecvent, duc o viata sanatoasa si activa, sunt deschisi si toleranti, respecta mediul, sunt experimentati in tehnolgii de ultima generatie. Peste toate, oamenii astia sunt lideri de opinie si formatori de tendinte, iar recomandarile lor pot sa orienteze un numar important de amatori de senzatii tari.

Deci, toata aceasta cercetare, cu rezultatele obtinute a fost bagata intr-un soi de masinarie care trebuia sa dea un lucru al dracului de complex si de valoros: brandul de tara al Romaniei! Droaia de cercetatori s-a bulucit in fata masinariei si a asteptat cu sufletul la gura sa vada rezultatul. Ce-a iesit? O frunza verde (nici o aluzie la fostul ministru al Mediului) cu codita albastra. Si o “Romanie” literala tot verde, doar cu o caciulita portocalie pe i-ul din a. Si textul lamuritor: “Explore the Carpatian Garden”, care a eliminat si Delta si Marea, si a retinut doar Carpatii pe care-i impartim cu alte vreo cinci tari. Si gradina dintre ei!

Nici nu ma mir ca dna Udrea a fost cucerita de acest efort fantastic de sinteza si de rezultatul sau. N-am nici o indoiala ca turistii aia speciali, inzestrati cu toate calitatile pomenite, vor da buzna in gradina dintre Carpati sa-i culeaga roadele.

Va dati seama si cat a putut sa coste chestia asta. Nu va faceti griji - ne linisteste tot doamna Udrea. Sunt bani europeni! Eu insa ma ingrijorez ca european: de ce sa-I dam doamnei Udrea o groaza de bani ca sa genereze acest sfaraiac pe care-l puteau “fura” amploaiatii ministerului de pe net?