Punctul pe Y / vineri 16 aprilie 2010 Nr: 3023

Ministrul Berceanu ramane in libertate

Ne-am lamurit si cu autostrada Comarnic-Brasov: costurile ei au fost considerate prea mari de catre institutiile bancare la care a apelat, pentru credit, consortiul Vinci-Aktor, castigatorul ultimei licitatii. Asa incat franco-elenilor nu le-a mai ramas decat sa decline onoarea ce le-a fost acordata prin concurs. Ministrul Berceanu, „beneficiarul” acestor intamplari, zice ca i s-au cerut niste lucruri care-l faceau apt pentru portul catuselor, varianta pe care, evident, nu putea sa o aiba in vedere.

Ce inseamna asta? Ca autostrada ce urma sa rezolve cel mai aglomerat traseu national devine un vis mult prea indepartat. Ca sa mai fie valabil, proiectul ar trebui organizata o noua licitatie, castigatorii ar trebui sa gaseasca finantatori si executarea efectiva ar putea lua vreo 5 ani. In cea mai optimista varianta, am putea calatori rapid si comod spre Brasov cam prin 2017. Cei care vor mai trai pana atunci.

Primul lucru care se desprinde din aceasta decizie este ca cei care au facut evaluarile de costuri pe care noi le-am acceptat cu suspecta usurinta au sarit peste cal. Atat de mult incat bancile - al caror realism si prudenta au cauze cat se poate de … lumesti, le-au considerat imposibil de abordat - (spectrul crizei ramane prezent). Bref: „acest proiect constituie o elucubratie financiara, una dintre multele cu care ne-am obisnuit in acest domeniu in care costurile cresc ca Fat Frumos din povesti - intr-un an cat la altii in zece!

Daca ar fi sa avem o consolare, ca sa-i spun asa - aceasta consta in iminenta (desi nu se stie precis cand) darii in functiune a tronsonului de autostrada Bucuresti-Ploiesti, in mod evident cel mai putin necesar, dar si unul care reuseste performanta unica de a fi mai lung decat drumul national (DN1) pe care-l dubleaza deocamdata inutil.

Cum nici dinspre Transilvania nu vin vesti mai bune - acolo Bechtelul neplatit recurgand la disponibilizari si la abandonarii de lucrari - putem fi linistiti: conectarea noastra rutiera la o Europa din care facem parte scriptic, mai are de asteptat. Avem, in schimb, satisfactia de a-l sti pe dl ministru Berceanu in siguranta, fara de-acum traditionalele catuse ale celor care se ocupa cu drumurile.