Punctul pe Y / marți 16 februarie 2010 Nr: 2978

Anul limpezirilor in presa

Dl Bobby Paunescu anunta pentru acest an o investitie de 11 milioane de euro in media. Se zice ca ar fi dat deja 8 milioane pentru a intra in posesia celor 2 titluri la care a renuntat Ringier: Evenimentul Zilei si Capital. Pe o piata in care nu s-a gasit niciun amator - macar pentru un euro - pentru titluri ca Ziua, Gardianul sau Bussines Standard , suma estimata mi se pare cel putin exagerata, ca sa nu spun fantastica. Fortata mi se pare si vehicularea sumei de 11 milioane de euro, investiti din partea unui grup care si-a mentinut ziarul de suflet (Curierul National) si televiziunea de familie (B1 TV) la limita supravietuirii de-a lungul intregii lor existente. Dar nu se stie niciodata. Poate ca dl Bobby Paunescu si-a dat seama ca viata bate filmul si ca anumite obiective pot fi atinse mai usor prin influenta media decat prin maiestrie artistica (este prima lectie pe care ar fi trebuit sa o primeasca de a tatal sau, parintele variantei romanesti a notiunii de « inginerie financiara » ). Cert este ca prin anuntata achizitie - indiferent de pretul ei - familia Paunescu promoveaza in prima categorie a « mogulilor de presa », din care faceau parte pana acum doar Voiculescu, Vantu, Patriciu si Sarbu. Semnificatia acestei promovari este una aparte: este singura a carei pozitie publica explicita este in favoarea actualei puteri. In timp ce Voiculescu, Vantu si Patriciu s-au coalizat in incercarea de a bloca accesul lui Basescu spre un nou mandat, postul B1TV a fost, practic, pus la dispozitia presedintelui in campania electorala, lucru acceptat chiar cu riscul de a i se reaminti acestuia episoadele tulburi ale carierei sefului de clan. Practic, noul grup media incearca sa echilibreze balanta de influenta publica dintre amicii si inamicii Puterii. Nimic nou sub soarele presei romanesti din ultimii 15-20 de ani, in care libertatea s-a nuantat, convertindu-se intr-o necesitate - cel mai adesea economica - inteleasa. Practic, grupurile de presa isi impart “electoratul” lor cumparator. Piata din acest an va evolua in directia unui echilibru mai pronuntat. Foarte probabil, Patriciu va dobandi si el, pentru grupul sau, o televiziune (cea mai disponibila pare sa fie NationalTV a fratilor “chimici” care de la lansare cam sta pe acelasi loc in topul audientei). Tot mai mult, ziarele vor avea nevoie de suportul televiziunilor, pentru a rezista pe o piata pe care printul continua sa piarda teren, odata cu diminuarea bugetelor de publicitate dedicate.

2010 va fi anul marilor limpeziri din acest punct de vedere, pentru ca vor fi tot mai putini oaameni cu bani dispusi sa-i piarda pentru a avea un instrument cu care sa-si sustina interese conjucturale. Asa cum s-a intamplat, insa, intotdeauna, viata cea mai grea o va avea presa angajata in sustinerea Puterii, pe fondul situatiei generale, in continua degradare, si al incompetentei marcate dublata de coruptie institutionalizata.