Punctul pe Y / Saturday 12 February 2000 Nr: -72

Dascãli vs. dascãli

Semnalam într-un comentariu anterior numãrul mare de cadre didactice ajunse în funcþii cu putere de decizie politicã, fenomen controversabil în sine pentru cã - arãtam tot atunci - profesorii sunt susceptibili de a avea cea mai redusã experienþã managerialã din domeniul structurilor macroeconomice Âsi macrosociale. Puneam, pe seama acestei concentrãri slaba performanþãa actului de guvernare Âsi pierderea de sub control a întregii activitãþi, asemeni unei clase care reacþioneazã violent Âsi variat la lipsa de autoritate a dirigintelui.

Astãzi aÂs vrea sã adaug altceva. Ceva ce þine de aceastã vacanþã prelungitã (dintr-un an Âscolar în care vacanþele sunt deja mai numeroase decât zilele de Âscolarizare) care nu mai bucurã, pe nimeni. Ba chiar îi îngrijoreazã pe cei pe care finele acestor cursuri ii va pune în faþa unor examene majore: capacitatea, bacalaureatul, admiterea. AceÂstia simt cum o datã cu zilele, materia le fuge de sub picioare, pentru cã oricât de silitori ar fi ei Âsi de dornici de muncã profesorii, recuperarea materiei va pune probleme deja insurmontabile.

Prelungirea acestei stãri se datoreazã, în primul rând, incapacitãþii cronice a dascãlilor ajunÂsi în funcþii înalte, de a mai comunica cu cei rãmaÂsi la catedrã. Pentru cã despre asta este vorba în primul rând. ÂSi dl Constantinescu (profesor de geologie) Âsi Radu Vasile (profesor de istoria economiei) Âsi Andrei Marga (rector Âsi ex-ministru) Âsi Petre Roman Âsi Adrian Nãstase Âsi Radu Sârbu - cu toþii cadre universitare - par a fi uitat de unde au plecat. ÂSi par convinÂsi de faptul ca nu se vor mai întoarce niciodatã acolo.

Sigur, bugetul e sãrac Âsi bietul domn Isãrescu nu mai Âstie cum sã cârpeascã 'anteriul lui Arvinte'. Economia merge prost. Viaþa este tot mai grea. Dar dacã vom accepta sã anulãm investiþia în viitor pe care o reprezintã educaþia, vom face economie la tãrâþe Âsi ne vom merita soarta de viitoare slugi ale celor care Âsi-au permis sã sacrifice alte lucruri Âsi sã înveþe, pentru a le deveni stãpâni.