Punctul pe Y / Monday 20 July 2009 Nr: 2813

Sindromul "surorilor Frãsie"

Am avut Âsansa sã o vãd, întâmplãtor, pe una dintre surorile Frãsie, care s-a cerut în direct, la televiziune, pentru a combate afirmaþiile false ale ministrului Berceanu. Acesta lansase recent „bomba” cã domnia sa ar fi o campioanã absolutã a salarizãrii bugetare din România, cu peste 400 de milioane (vechi) încasate lunar pe Âstatul de platã. DomniÂsoara Frãsie a fost, pânã nu demult, director adjunct la Autoritatea Aeronauticã Civilã, ocupând în paralel Âsi funcþia de Âsef de cadre. Adicã de resurse umane. ÃŽn aceastã calitate îÂsi adusese la AAC sora mai micã, prospãtã absolventã de facultate, pe care a pus-o din prima pe o funcþie de Âsef, cu o leafã la care nici un absolvent nu ar putea visa. Dealtfel, conform mãrturisirilor sorei Frãsie, la AAC se înregistreazã cea mai mare densitate de Âsefi pe cap de angajat, unui Âsef revenindu-i o medie de 4 subordonaþi.

DomniÂsoara Frãsie a oferit un veritabil recital de aplomb (nu vreau sã spun tupeu, deÂsi e pe aproape). Cu o siguranþã de sine rar întâlnitã Âsi-a etalat o impresionantã colecþie de certificate, masterate Âsi specializãri care fac din dânsa, probabil, cea mai competentã persoanã din România. E drept cã gazetarii prezenþi în studio au întrebat-o când a avut timp sã urmeze toate aceste cursuri, dat fiind vârsta sa destul de fragedã, pentru cã însumate, toate acestea ar fi putut califica doar o persoanã ceva mai vârstnicã, dar domniÂsoara Frãsie a avut rãspunsuri pentru toate întrebãrile. A venit cu fluturaÂsul de leafã (deÂsi la AAC aceasta este strict confidenþialã) Âsi a demonstrat cã veniturile sale nu se ridicã decât pe la vreo jumãtate din suma avansatã de ministru. ÂSi cã tot ce a câÂstigat dânsa s-a datorat exclusiv competenþei Âsi performanþelor - inclusiv sporurile, care pe la AAC sunt în numãr de nu mai puþin vreo 15 (inclusiv sporul de radiaþii cosmice). Pentru ca misterul sã fie total, invitata a mai arãtat cã n-a fost propulsatã în carierã de intervenþii politice Âsi cã nimeni din familia sa nu a avut anterior vreo legãturã cu aviaþia (un amãnunt pe care l-a omis este acela cã dânsa a debutat ca stewardesã, nu ca specialistã în drept aerian).

Ca sã nu mai zãbovim: cu aplombul de care vorbeam, cu prezenþa de spirit Âsi cu modul arogant de a argumenta, domniÂsoara Frãsie i-a redus, practic, la tãcere, pe cei cinci jurnaliÂsti porniþi sã o toace mãrunt, dar fãrã o suficientã documentare prealabilã. Pe care, dacã ar fi avut-o, ar fi înþeles mai bine mecanismele supra-calificãrii Âsi superpromovãrilor de care a beneficiat aceastã cea mai valoroasã salariatã din România.

Problema de fond, acolo, e alta, Âsi miniÂstrii care s-au perindat pe la Transporturi s-au fãcut cã nu o observã sau cã nu înþeleg, oridecâteori a venit vorba despre lefurile exorbitante pe care le încasa „gaÂsca lui Geicã”. Autoritatea asta s-a „corcit” cu o regie autonomã. Mandatatã de stat cu dreptul de a încasa taxe de la operatori, nivelul acestora Âsi bugetul instituþiei se stabilesc în sensul invers celui logic: se cumuleazã lefurile ”aliniate” la nivelul mondial (pentru prestaþii clar sub acesta) Âsi se adunã celelate cheltuieli (printre care Âsi diurna, de vreo 100 de euro) Âsi pe baza rezultatului obþinut se calculeazã cât sã fie taxele. Normal cã acestea sunt printre cele mai ridicate din lume, iar „scuza” celor care devin beneficiarii lor este cã ei, chipurile, n-ar fi bugetari, cã îÂsi realizeazã singuri „veniturile” Mai mult: culmea paradoxului este cã majoritatea Âsefilor Âsi le rotunjesc primind bani de la cei pe care trebuie sã-i controleze Âsi sã-i monitorizeze - companiile aviatice, la care majoritatea lucreazã „peste program” ca piloþi sau consultanþi, într-un clar conflict de interese!

DomniÂsoarele Frãsie Âsi fostul lor Âsef Geicã sunt produsul acestei stãri de fapte care prolifereazã sub privirile blânde, uneori chiar mirate, ale miniÂstrilor naivi sau neaveniþi...