Punctul pe Y / luni 20 iulie 2009 Nr: 2813

Sindromul "surorilor Frasie"

Am avut sansa sa o vad, intamplator, pe una dintre surorile Frasie, care s-a cerut in direct, la televiziune, pentru a combate afirmatiile false ale ministrului Berceanu. Acesta lansase recent „bomba” ca domnia sa ar fi o campioana absoluta a salarizarii bugetare din Romania, cu peste 400 de milioane (vechi) incasate lunar pe statul de plata. Domnisoara Frasie a fost, pana nu demult, director adjunct la Autoritatea Aeronautica Civila, ocupand in paralel si functia de sef de cadre. Adica de resurse umane. In aceasta calitate isi adusese la AAC sora mai mica, prospata absolventa de facultate, pe care a pus-o din prima pe o functie de sef, cu o leafa la care nici un absolvent nu ar putea visa. Dealtfel, conform marturisirilor sorei Frasie, la AAC se inregistreaza cea mai mare densitate de sefi pe cap de angajat, unui sef revenindu-i o medie de 4 subordonati.

Domnisoara Frasie a oferit un veritabil recital de aplomb (nu vreau sa spun tupeu, desi e pe aproape). Cu o siguranta de sine rar intalnita si-a etalat o impresionanta colectie de certificate, masterate si specializari care fac din dansa, probabil, cea mai competenta persoana din Romania. E drept ca gazetarii prezenti in studio au intrebat-o cand a avut timp sa urmeze toate aceste cursuri, dat fiind varsta sa destul de frageda, pentru ca insumate, toate acestea ar fi putut califica doar o persoana ceva mai varstnica, dar domnisoara Frasie a avut raspunsuri pentru toate intrebarile. A venit cu fluturasul de leafa (desi la AAC aceasta este strict confidentiala) si a demonstrat ca veniturile sale nu se ridica decat pe la vreo jumatate din suma avansata de ministru. Si ca tot ce a castigat dansa s-a datorat exclusiv competentei si performantelor - inclusiv sporurile, care pe la AAC sunt in numar de nu mai putin vreo 15 (inclusiv sporul de radiatii cosmice). Pentru ca misterul sa fie total, invitata a mai aratat ca n-a fost propulsata in cariera de interventii politice si ca nimeni din familia sa nu a avut anterior vreo legatura cu aviatia (un amanunt pe care l-a omis este acela ca dansa a debutat ca stewardesa, nu ca specialista in drept aerian).

Ca sa nu mai zabovim: cu aplombul de care vorbeam, cu prezenta de spirit si cu modul arogant de a argumenta, domnisoara Frasie i-a redus, practic, la tacere, pe cei cinci jurnalisti porniti sa o toace marunt, dar fara o suficienta documentare prealabila. Pe care, daca ar fi avut-o, ar fi inteles mai bine mecanismele supra-calificarii si superpromovarilor de care a beneficiat aceasta cea mai valoroasa salariata din Romania.

Problema de fond, acolo, e alta, si ministrii care s-au perindat pe la Transporturi s-au facut ca nu o observa sau ca nu inteleg, oridecateori a venit vorba despre lefurile exorbitante pe care le incasa „gasca lui Geica”. Autoritatea asta s-a „corcit” cu o regie autonoma. Mandatata de stat cu dreptul de a incasa taxe de la operatori, nivelul acestora si bugetul institutiei se stabilesc in sensul invers celui logic: se cumuleaza lefurile ”aliniate” la nivelul mondial (pentru prestatii clar sub acesta) si se aduna celelate cheltuieli (printre care si diurna, de vreo 100 de euro) si pe baza rezultatului obtinut se calculeaza cat sa fie taxele. Normal ca acestea sunt printre cele mai ridicate din lume, iar „scuza” celor care devin beneficiarii lor este ca ei, chipurile, n-ar fi bugetari, ca isi realizeaza singuri „veniturile” Mai mult: culmea paradoxului este ca majoritatea sefilor si le rotunjesc primind bani de la cei pe care trebuie sa-i controleze si sa-i monitorizeze - companiile aviatice, la care majoritatea lucreaza „peste program” ca piloti sau consultanti, intr-un clar conflict de interese!

Domnisoarele Frasie si fostul lor sef Geica sunt produsul acestei stari de fapte care prolifereaza sub privirile blande, uneori chiar mirate, ale ministrilor naivi sau neaveniti...