"Cumpãraþi românesc!"Fie ea cât de ostentativã Âsi cu trimitere directã la o anumitã situaþie conflictualã, miÂscarea fãcutã de preÂsedinte este corectã Âsi optimã. Anunþând cã de acum înainte se va deplasa la cumpãrãturi Âsi în alte situaþii mai puþin oficiale cu un autoturism „Dacia”, Traian Bãsescu dã un semnal necesar: este timpul ca situaþia producãtorilor români de bunuri sã ne preocupe cu mai multã intensitate. Dupã aproape douã decenii în care cel de la cel mai înalt nivel acest interes a fost, practic, boicotat, în numele liberalismului pieþei, trebuie sã privim lucrurile dintr-o cu totul altã perspectivã. Þara asta are resursele necesare sã producã o mulþime dintre bunurile pe care acum le importã. Ne-am obiÂsnuit sã cumpãrãm de la piaþã roÂsii din Israel, castraveþi din Bulgaria sau ceapã din Rusia, deÂsi toate cresc din plin prin grãdinile noastre. Cel mai rãu lucru s-a întâmplat cu producþia naþionalã de autoturisme: nici unul dintre guvernele care s-au perindat prin palatul Victoria n-a binevoit sã „înþeleagã” cã achiziþiile publice de maÂsini din import sunt scumpe Âsi nepotrivite scopurilor practice. ÃŽn loc de asta, am asistat la o veritabilã escaladã a nesimþirii Âsi a lipsei de jenã: primarii, miniÂstrii, directorii de pe la stat au umplut parcãrile instituþiilor cu maÂsini de lux, într-o concurenþã directã cu sectorul privat. A fost unul dintre motivele principale ale momentelor dificile prin care au trecut fabricile din PiteÂsti Âsi Craiova, de pe urma cãrora nu s-au refãcut nici în ziua de azi. ÃŽn multe þãri cu resurse Âsi standarde mai ridicate decât ale noastre, se prevede prin lege cã sectorul public nu se poate dota cu maÂsini din import. E timpul sã dãm Âsi noi o astfel de lege pentru ca douã nume ca Renault - acum Âsi Ford - mâine, poimâine sã nu trimitã muncitorii acasã Âsi sã blocheze întreaga reþea de furnizori, ducând-o spre faliment. ÂStiu cã problema e delicatã: prea mulþi oficilali au interese directe în sistemul de dealeri auto. Dar poate cã au reuÂsit sã-Âsi mai facã plinul. E momentul sã ne gândim mai bine ce Âsi de ce cumpãrãm, atunci când bãgãm mâinile în buzunar dupã RON-ii noÂstri. Nu e vorba de protecþionism. E vorba de bun simþ naþional. P.S. Americanii au avut în repetate rânduri veritabile campanii de acest gen: „Buy american” a fost sloganul de apãrare în faþa invaziei de bunuri din import. „Cumpãraþi românesc” - poate fi replica noastrã, nu doar la vreme de crizã. |