Eu cred ca nici Tariceanu insusi nu mai stie ce meandre ale concretului a parcurs taxa „de prima inmatriculare”, in jurul careia se invarte precum cainele in jurul cozii, Guvernul. Cu celebra-i capacitate de a se gandi pana se razgandeste premierul a anuntat, pe un ton victorios ca va suspenda taxa devenita „de inmatriculare”, spre a mai da o gura de aer producatorilor autohtoni si importatorilor de la prima mana, sufocati de afluxul de nestavilit de rable.
Initial, taxa cam asa a fost promovata: ca o piedica in calea vechiturilor! S-a si argumentat cu patos, la vremea respectiva, ca Romania va deveni cimitirul Europei, ca ne vor polua de ne vor rupe masinile astea vechi si ca singura solutie de innoire sustinuta a parcului e aceasta taxa.
Protestele celor care au vazut in ea la o maniera cu niscai motive de interes personale, au franat avantul innoitor. Mi-amintesc cu deliciu eforturile de convingere a opiniei publice pe care le facea ministrul Vosganian si calculele complicate carora nici el nu le mai dadea de capat prin care demonstra mecanismul progresist acestei raxe. Rapid, batalia a capatat conotatii politice, pedelistii devenind aprigi sustinatori ai eliminarii taxei. Cum calculul ei fusese introdus in prevederile bugetare, iar Uniunea europeana ne ameninta cu represalii pe motiv de concurenta neloaiala si de expunere a consumatorului la riscurile protectionismului, Guvernul a-ntors-o cu 180 de grade: a transformat taxa, dintr-o „sanctionare” a poluatorilor, intr-una de … descurajare a achizitiilor de masini noi, conform abracadabrantei motivari ca o masina noua polueaza o perioada mai lunga de timp decat una veche, de la care te astepti sa-si dea obstescul sfarsit mai repede. Rezultatul: masinile vechi au inceput sa se reverse, de nici RAR-ul n-a mai putut sa le faca fata, iar afacerile dealerilor de masini noi au inceput sa schiopateze si sa scada. Semnalul cel mai drastic l-a dat productia nationala, atinsa de criza mondiala. Inchiderile temporare ale productiei de la Mioveni afecteaza intreaga orizontala a producatorilor de echipamente, generalizand efectele negative.
Cu sula-n coaste, guvernul a gasit solutia: suspendarea taxei! Ce te faci insa cu gaura de la buget? In plina criza?
O s-a descurce guvernul! Cel ce urmeaza. Tariceanu 3?