Punctul pe Y / marți 27 mai 2008 Nr: 2227

Barometrul AlegRo si sondajele de opinie

Dintre toate cercetarile de piata efectuate in aceasta perioada, unul singur nu are pretentia de a indica - plus-minus marja de eroare - cine va fi viitorul primar al Capitalei.

Sondajul realizat de Agentia ZP NEWS INTERCEPTOR pentru Fundatia AlegRo are doar pretentia de a indica pulsul dezbaterilor in centrul carora se afla candidatii, pe baza frecventei cu care acestia sunt consemnati de presa scrisa.
Calculand cotidian de cate ori apar aceste nume, in cate articole din cate publicatii, sondajul respectiv este mai degraba un barometru decat un vector de opinie. Ce spune „Topul candidatilor” dupa trei saptanani de campanie electorala?

Ca cel mai mediatizat candidat este independentul Sorin Oprescu. Lui i-au fost dedicate 292 de articole in 201 de editii de ziar, iar numele sau a fost pomemit de 666 de ori. In urma sa se afla candidatul partidului cu cele mai mari pretentii la aceasta functie: Vasile Blaga: 245 de articole, in 171 de editii si 465 nominalizari. Cristian Diaconescu se afla pe locul 3, la mica distanta de Blaga, cu 227 de articole in 173 de editii si 388 de nominalizari. Pe locul al patrulea, liberalul Ludovic Orban, cu 195 de articole in 135 de editii si 291 de nominalizari. Acestia sunt cei patru candidati dintre care doi vor merge in turul 2. Cealalta jumatate a clasamentului gazduieste veleitari. Cu toate eforturile lor, acestia nu au reusit sa faca presa sa vorbeasca despre ei mai mult decat despre primii. Intre cel mai activ - Gusa, si ultimul din „prima divizie” sunt vreo suta de articole diferenta. Cam la jumatatea scorului lui Gusa se claseaza Pavelescu - mai mult decat sters in campanie, la egalitate aproape perfecta cu Codrin Stefanescu. Despre candidatul PNG - Daniel „si nu mai stiu cum”, vorba lui Gigi Becali, si Virginia Vedinas, candidata PRM, numai de bine. Persoanele lor n-au starnit mai deloc interesul presei.

Ce observam? O foarte interesanta similitudine intre datele acestui barometru si cele cateva sondaje de opinie aparute in aceasta perioada. Ordinea favoritilor este, in linii mari, aceeasi. Asta nu poate sa insemne decat un lucru: ca publicul este extrem de sensibil la mediatizare si la intensitatea ei. Reciproca este mai greu de argumentat. Cu precizarea: mediatizarea in sine, indiferent de conotatia pozitiva sau negativa. Cu alte cuvinte: se vorbeste despre tine - existi! Nu se vorbeste - nu existi.

Aceeasi Agentie a efectuat si barometrul candidatilor la primariilor de sector. Lideri de opinie sunt si aici, Vanghelie (la 5), Negoita (la 3), Ontanu (la 2), in timp ce la Sectorul 1 Murgeanu il devanseaza pe Chiliman!