Punctul pe Y / miercuri 20 iunie 2007 Nr: 1980

Calvarul autostrazii

Teoria basesciana, de pe vremea cand actualul presedinte era doar ministru al Transporturilor in guvernul CDR, cum ca Romania n-ar avea nevoie de autostrazi, ci doar de drumuri mai bune, traficul neajungand vreodata la cote care sa justifice cate doua benzi pe sens, a cam cazut in desuetudine. N-o mai evoca decat actualul ministru, Orban, un ‘fan’ declarat al presedintelui, atunci cand simte nevoia sa mai polemizeze cu seful statului.
Iata ca acum suntem la momentul fast in care putem sa ne incredem ca democratia a reusit sa faca mai mult decat dictatura in materie de drumuri. Adica sa avem mai multi kilometri facuti dupa ’89, decat cei facuti inainte de ’89, de Ceausescu. Cu finalizarea tronsonului Bucuresti-Cernavoda al Autostrazii Soarelui avem 160 de kilometri de autostrada noua pe capul tuturor locuitorilor, cu vreo 40 mai mult decat cei de pe Bucuresti-Pitesti. Inceputa cam pe cand isi incheia Traian Basescu mandatul de ministru, autostrada a intrat rapid in obisnuinta si in uzul automobilistilor, oferindu-le sansa de a scurta serios drumul spre mare. In loc de 4-5 ore cat se facea in mod obisnuit pe cele doua trasee clasice (cel de la Vadul Oii si cel de la Fetesti) astazi, daca mergi bine si nu e week-end, faci o ora si ceva pana la Cernavoda si inca una pana la Constanta. Incredibil! Numai ca bucuria automobilistilor dureaza doar pana la intoarcere. Daca esti nevoit sa revii in Bucuresti sau prin Bucuresti, duminica dupa-amiaza, ai incurcat-o: de la Neptun, Costinesti sau Constanta, intri rapid in coloana care se formeaza pe la Valu lui Traian (celalalt, nu asta) si mergi dupa aia, bara la bara, cu opriri dese si lungi, pana la Cernavoda. Duminica trecuta recordul a fost de trei ore pentru mai putin de o suta de kilometri. Record care poate fi oricand imbunatatit. Pentru ca brava noastra Politie Rutiera se multumeste sa asiste la spectacol, unicele sale interventii fiind sa escorteze vreun mahar sau vreun ‘baiat destept’ cu jeep, pe contrasens, si sa-l scoata la lumina la Cernavoda. In rest, nimanui nu-i pasa ca prea multi smecheri ai soselei se avanta pe contrasens in depasirea coloanei in stationare, nereusind decat sa blocheze intreaga circulatie. Nimeni nu-i vede, nimeni nu-i sanctioneaza. Cu o minima atentie din partea politiei, traficul ar putea fi fluidizat chiar si la viteza mica, evitandu-se stationarile care scot din sarite pe toata lumea. Lipseste si semnalizarea europeana a ‘fermoarului’, la trecerea de pe doua benzi pe una si in ambitiile care se pun in joc se mai pierde timp pretios. In ciuda faptului ca doua treimi din traseu este practicabil in conditii excelente, treimea nemodernizata continua sa transforme acest exercitiu de vacanta intr-un calvar. Asistat cu nepasare.