Punctul pe Y / luni 11 decembrie 2006 Nr: 1859

De la 'Balul de Cristal' la 'Luxury Show'

Cand, prin '90-'91 daca-mi aduc bine aminte, s-a organizat prima editie a 'Balului de Cristal' reactia majoritara a fost una de respingere cu indignare. Pentru o Romanie care venea din egalitarismul pagubos al comunismului, orice incercare de etalare a bunei stari reprezenta o jignire la adresa celor multi si lipsiti de cele trebuincioase. Societatea romaneasca nu se lamurise inca pe ce fel de drum urma sa o apuce si in mintea majoritatii mai staruia, captiva, imaginea 'multilateral dezvoltata' a unei lumi mai bune pentru toti, laolalalta. Privite din perspectiva zilei de astazi, stralucirea si luxul evenimentului palesc considerabil, la fel de mult cum paleste si aura celor care se considerau - si ii consideram - atunci ca fiind bogati. Nu stiu daca vreunul dintre exponentii noi clase a rezistat pentru a-si gasi un loc macar in 'Topul 300' al zilelor noastre, dar cu siguranta ca multi reprezentanti ai clasei de mijloc actuale s-ar distra copios trecand in revista averile bogatasilor primilor ani post-revolutionari, averi facute de cele mai multe ori din business-uri marunte, oarecare, de tipul 'cumpar ieftin si vand scump'. Zilele trecute s-a deschis, la Bucuresti, 'Luxury Show'. O incercare cel putin temerara in sine - nu mai vorbesc de relativa imprudenta de a-i acorda un spatiu de dimensiunile pavilionului central de la Romexpo! Acelasi in care incapeau, pe la inceputurile firmei conduse acum de George Cojocaru, aproape toate 'realizarile economiei nationale', o vitrina intangibila pentru flamanzii de bunuri elementare care eram pe atunci. Si, totusi, pavilionul s-a umplut cu produse de lux in valoare de peste 300 milioane de euro, care la finele targului au fost in marea lor majoritate achizitionate de catre cumparatorii cu conturi grase in banci. Lumea care s-a perindat prin standuri n-a mai avut reactia de respingere sau de revolta, din urma cu 15-16 ani. Oamenii si-au lasat imaginatia sa zboare si s-au bucurat macar de vederea unor lucruri pe care nu le mai zarisera decat in paginile revistelor ilustrate. Nu mai este un secret, de cativa ani, ca unul dintre cele mai sigure si infloritoare business-uri este cel cu produse de lux. Aici, majoritatea celor care au avut curajul sa parieze pe cumparatorul autohton au castigat. S-a format, la suprafata societatii, o pojghita de oameni cu bani care simt acut nevoia sa-si etaleze mai noua bogatie, iar parada de bijuterii, ceasuri, haine de firma, masini si amante costisitoare este, inca, singura modalitate pe care o cunosc si pe care o folosesc, creand, in cluburi private si pe la manifestari mondene un soi de lume paralela. Un Irinel Columbeanu plimbandu-se cu ciudatul vehicul pe doua roti pe culoarele pavilionului nu mai socheaza pe nimeni: este in nota acestei noi lumi. Mai putin obisnuita a fost pentru vizitatori, absenta politicienilor: nu ca unii din ei ar fi atat de saraci sa nu-si permita sa aspire la cate ceva din galantare. Ci pentru ca au invatat ca, uneori cel putin, este bine sa nu-ti sochezi alegatorii prin optiuni extravagante, de genul acestui 'Luxury Show'. Lucru pe care in urma cu 15-16 ani nu-l stiau inca...