Viitura politica
A fost o saptamâna agitata, cu evoluþii spectaculoase Âsi cu comentarii contradictorii. Mai întâi, episodul cu subiectele pentru capacitate, preluate cu uÂsurinþa de un jurnalist care s-a dat drept delegat, fara a fi legitimat. Daca n-ar fi fost batalia surda pentru înlaturarea lui Hardau de la cârma instituþiei, ar fi fost o întâmplare cu conotaþii anecdotice. A fost transformata într-un veritabil scandal, din perspectiva intereselor divergente ale Alianþei: Tariceanu s-a mulþumit Âsi cu capul Palomei Petrescu, o apropiata a preÂsedintelui Basescu, menþinând astfel presiunea asupra democraþilor nedispuÂsi sa creeze un precedent prin renunþarea la Hardau. Asta nu face din Educaþie un sector mai bun sau mai rau decât este. Criza din ÃŽnvaþamânt este prea profunda Âsi abordarea prea superficiala ca sa conduca la vreun rezultat palpabil. Apoi, discursul prezidenþial al lui Basescu în faþa camerelor reunite. Nu cred ca boicotul premierului Âsi al miniÂstrilor liberali reprezinta un element cu influenþe notabile asupra cursului evenimentelor. Ar trebui sa ne obiÂsnuim mai bine cu ideea separaþiei puterilor. ÃŽn mintea noastra preÂsedintele este înca deasupra tuturor. Este o idee falsa. El nu conduce nici Guvernul, nici Parlamentul. Puterile sale, limitate constituþional, au fost amplificate de o anumita situaþie din Alianþa, care s-a aflat la remorca influenþei electorale a preÂsedintelui. Interesele tot mai divergente ale liberalilor Âsi democraþilor au facut ca falia dintre cele doua formaþiuni sa creasca pâna la a nu mai putea fi traversata. Criticile prezidenþiale au o semnificaþie circumstanþiala, de care premierul poate sau nu sa þina cont. El le poate îmbraþiÂsa sau respinge. Are aceasta libertate pe care Âsi-o poate exersa fara a se teme de repercusiuni formale. Pentru toata lumea e limpede ca oricât Âsi-ar dori, Basescu nu-l poate demite pe Tarcieanu când îi vine pe chelie. Premierul Âsi-a câÂstigat cu dificultate 'independenþa' faþa de Cotroceni Âsi este tot mai dispus sa se foloseasca de avantajele ei. Impactul cel mai puternic l-a avut, însa, pe parcursul întregii saptamâni conflictul acut al preÂsedintelui PC cu CNSAS. DeÂsi verdictul Colegiului a fost întârziat facut cunoscut, el era banuit, Âsi reacþia lui Voiculescu a fost prompta. Comentariile pe aceasta tema au fost opuse Âsi întinse într-un anumit mediu - al celor avizaþi. Reflexele sale în exterior, la electorat, au fost însa minore! Mai degraba decât calitatea lui Dan Voiculescu de fost securist (tot mai puþin relevanta prin exces de vehiculare interesata), cât contribuþia PC la stabilitatea executiva este relevanta pentru percepþia publica. Ramânerea sau nu la guvernare a formaþiunii conduse de Voiculescu poate avea consecinþe pe care nu le are eventuala stabilire a calitaþii din care aceasta a abordat relaþia cu Securitatea. Satul de conflicte Âsi crize, încolþit de capriciile naturii, românul obiÂsnuit nu mai vrea sa treaca, cel puþin deocamdata, prin alte încercari, precum schimbarea Guvernului sau alegeri anticipate. N-o vor nici partidele, care mai toate cred ca ar avea de pierdut dintr-o schimbare. AÂsa încât legea bunului simþ sau a minimei rezistenþe vor conduce, aproape inevitabil, spre un statu quo. Pentru cel puþin Âsase luni, daca nu mai mult.
|