Punctul pe Y / joi 02 martie 2006 Nr: 1670

Avertismentul alb pentru o administratie portocalie

Ultima tresarire a acestei ierni relativ blande, fara prea multa zapada si doar cu cateva pusee de ger, s-a dovedit aproape fatala pentru primul oras al tarii. Bucurestiul a fost, de ieri imediat dupa pranz, paralizat pur si simplu de zapada si de viscol. Testul cel mai dur l-a reprezentat circulatia. Principalele artere, dar si artere secundare, au fost parcurse in mers de melc, intersectiile dovedindu-se a fi veritabile capcane din care cu greu se putea iesi. Traversarea orasului pe axele principale a luat pana la 5-6 ore celor care s-au incumetat sa spere ca pot ajunge la capatul calatoriei. Haosul a fost amplificat de o reglementare rutiera precara si de indisciplina devenita cronica a soferilor. Intr-un oras in care si asa circulatia se desfasoara tot mai anevoios, in conditiile in care vreme de aproape 20 de ani nu s-a mai facut nimic pentru fluidizarea si optimizare, in care nu s-a construit nici un pasaj sau vreo cale de legatura suplimentara si in care proiectele pentru care au existat finantari au fost suspendate de dispute politice sterile si paguboase, prima zapada mai serioasa a aratat limpede care este realitatea: un oras nefunctional, dereglementat, lasat prada neglijentei si indisciplinei rutiere. Dincolo de faptul ca si in aceasta iarna s-au cheltuit sume enorme pentru a asigura interventia, ca firmele agreate de primarie si-au captusit buzunarele cu miliardele contribuabililor, fara a face mare lucru in acest sens, ramane ideea ca indiferent de natura perturbatiilor meteo-ninsori, inundatii, viscole sau doar seceta - orasul ramane o prada sigura in fata stihiilor. De peste 16 ani, cei care s-au perindat pe la carmele administratiei n-au facut altceva decat sa acuze 'greaua mostenire' a precedentilor si faptul ca sunt victime ale unor forte obscure care nu le permit sa performeze. Nici pleiada de provizorii, de pana la alegerile locale din '92, dar nici Halaicu, Ciorbea, Lis sau Basescu n-au reusit sa-si lege numele de ceva concret, facut in favoarea colectivitatii. Practic, nu stii pe ce s-au cheltuit banii alocati, pentru ca utilitatile continua sa fie nefunctionale, ca strazile reparate se strica iremediabil dupa primul inghet, ca locurile de parcare lipsind cu desavarsire determina blocaje in lant si fac mari portiuni de carosabil impracticabile. Poate pentru bordurile schimbate din doi in doi ani pe artere necirculate sau in trotuare de lux amenajate pe unde circula doi pietoni pe zi. Intamplarile din ajunul martisorului ar trebui sa reprezinte cel mai serios semnal de alarma si sa determine din partea administratiei un efort de concentrare care sa conduca spre demararea masurilor de fond care sa salveze orasul de la o previzibila sufocare.