Punctul pe Y / vineri 24 septembrie 2004 Nr: 1370

'Curatenia' lui Gusa

Declaratia lui Cozmin Gusa, referitoare la 'curatenia' care va trebui facuta in presa daca Alianta din care face acum parte va veni la putere, a starnit reactii contradictorii. Unii s-au grabit sa-l acuze de propensiuni totalitare, botezandu-l chiar 'micul Goebels' si interpretand avertismentul sau ca un atac direct la libertatea presei. Altii - mai putini expansivi - s-au gandit ca asa ceva ar cam trebui facut, pentru a ecologiza nitel peisajul pestrit si contrastant pe care-l ofera zilnic mijloacele de informare in masa.Pentru un om cu experienta lui Gusa, acuzatia de totalitarism este prematura si exagerata. El insusi un produs al 'fenomenului media', caruia-i datoreaza ascensiunea in zona politicului, nu poate fi partizanul ideii ca acesta sa fie din nou supus cenzurii. Nici n-ar avea cum altfel decat incalcandu-se prevederile Constitutiei care garanteaza libertatea de exprimare. O libertate de care el insusi, ca om politic, benef iciaza din plin, si careia-i datoreaza actuala sa conditie de politician.Cred - nu cred, sunt sigur - ca altul este contextul pe care-l vizeaza viitorul ideolog al Aliantei: este vorba despre cel economic, despre mecanismele care fac ca, aproape inexplicabil, ziare proaste sa prospere, in timp ce publicatii de calitate se zbat in nevoi. Atata timp cat economia romaneasca nu a atins parametrii unei piete functionale, nu exista o presiune reala a publicitatii, a nevoii de promovare a produselor, asupra ziarelor si emisiunilor de televiziune. Cu exceptia unor mari companii occidentale care isi aloca bugetele de publicitate in functie de strategiile de viitor si nu de vanzarile prezente, restul 'tortului' pe care se bate mass-media este compus din strategii de influenta in vederea unor interese politice sau economice. Marea majoritate a fondurilor vehiculate pe acest traseu apartin unor entitati guvernamentale sau unor societati subordonate. Modul in care sunt impartite aceste sume nu tine cont nici de vreun interes comercial, nici de ponderea pe piata a 'vehiculului'. Funtioneaza aici un algoritm secret, in care se amesteca recuostinta pentru servicii deja facute unor persoane sau grupuri de persoane cu responsabilitati in domeniu sau se angajeaza viitoare schimbari de ton si atitudine. Aceste manipulari nici macar nu pot fi puse pe seama unui anumit sistem, tendintele din interiorul acestuia fiind nu odata opuse sau chiar ireconciliabile, lucruri care se reflecta, dealtfel, in tabloul coti dian al unei informatii tot mai distorsionate si mai dependente de bunavointa 'sponsorilor'. Aceste este aspectul pe care-l vizeaza Gusa si o face pentru ca-l cunoaste foarte bine, el insusi fiind implicat, pana la un moment dat, in acest tip de jocuri. Dincolo de orice altceva, o astfel de curatenie trebuie facuta, de la sursa raului, si ea va trebui avuta in vedere de oricine va castiga partida.