Dl. Mircea Coºea este nu numai un politician respectabil, ci ºi un recunoscut specialist în domeniul economic. Ultimii ani au marcat, din partea domniei sale, o retragere discretã din prima linie a politicii ºi o implicare crescutã în activitatea didacticã.
Pentru cei care au pierdut firul evenimentelor aº reaminti doar faptul cã dl Coºea a fost ministru al Reformei, în Guvernul Vãcãroiu ºi de numele sãu se leagã acþiunea de corectare ºi de fiabilizare a celebrei cuponiade, demaratã prost de predecesorii sãi.
În Aprilie, anul acesta, dl Coºea, care între timp a devenit membru al PDL, dupã ce a activat mai mulþi ani în PNL a fost solicitat, personal de cãtre premierul Boc, sã preia conducera Institutului Naþional al Administraþiei (INA). Aceastã instituþie înfiinþatã în 2001 în timpul Guvernului Nãstase are ca misiune crearea ºi implementarea unui sistem modern ºi unitar de formare continuã a resurselor umane din administraþia publicã. Practic, atestarea ca funcþionar public a unei persoane care lucreazã în administraþie, depinde de stagiul de pregãtire ºi absolvire a unor cursuri INA. N-a fost o toanã de a lui Nãstase sau Cozmâncã, ci o exigenþã menitã sã ridice calitatea prestaþiei funcþionarilor publici la nivel european ºi sã creeze o categorie stabilã ºi competentã de reprezentanþi ai administraþiei care sã nu mai stea la cheremul schimbãrilor politice. Dl Coºea ºi-a luat în serios misiunea, încercând sã ridice performanþa predecesorilor sãi pe un nou aliniament, mai adecvat momentului pe care-l parcurgem. Institutul a obþinut fonduri europene ºi s-a implicat într-o serie întreagã de programe, reuºind sã se autofinanþeze. Lucrurile au mers bine pânã când a apãrut problema reducerii numãrului de agenþii guvernamentale. Aici ºi-au spus din plin cuvântul sforãriile ºi aranjamentele politice. Au apãrut proiecte care vizau desfiinþarea INA ºi transformarea sa într-o direcþie în cadrul Ministerului Administraþiei ºi Internelor. Apoi a apãrut o altã variantã în care INA urma sã fie înghiþitã de Agenþia Naþionalã a Funcþionarilor Publici, o entitate bugetarã sutã la sutã. ªi într-un caz ºi în altul, pierzându-ºi calitatea de persoanã juridicã, INA ar urma sã piardã toate finanþãrile europene ºi sã trebuiascã sã restituie cele vreo 10 milioane de euro primite deja. Foarte îndatoritor la debutul relaþiei, premierul Boc a devenit brusc de neabordat de cãtre dl Coºea, chiar dacã rezolvarea problemei este determinatã de o serie întreagã de uregnþe, între care ºi imposibilitatea numirii de noi prefecþi sau înalþi funcþionari publici, prin ingheþarea sau desfiinþarea cursurilor de pregãtire.
Ca în orice poveste din asta de la noi existã ºi niºte dedesupturi deloc obiective. La originea tuturor manevrelor de desfiinþare a INA stã ºeful Agenþiei Funcþionarilor Publici, membru activ în Consiliul ministerului. Care preºedinte este, în acelaºi timp, coacþionar al unor societãþi comerciale care au ca obiect de activitate pregãtirea ºi perfecþionarea persoanelor din administraþia publicã! Firmã în care ºeful Agenþiei este asociat cu primarul liberal al Braºovului, cu amãnuntul cã fosta guvernare liberalã e cea care a dat undã verde acestuit tip de pregãtire în cadru privat.
Probabil cã ce se întâmplã cu INA este valabil ºi în cazul altor instituþii în care, sub pretextul refrormãrii ºi al economisirii de resurse se tranzacþioneazã interese private cât se poate de concrete, iar ºeful guvernului devine un simplu pion al aceste jocuri.