Declaraþia lui Cozmin Guºã, referitoare la 'curãþenia' care va trebui fãcutã în presã dacã Alianþa din care face acum parte va veni la putere, a stârnit reacþii contradictorii. Unii s-au grãbit sã-l acuze de propensiuni totalitare, botezându-l chiar 'micul Goebels' ºi interpretând avertismentul sãu ca un atac direct la libertatea presei. Alþii - mai puþini expansivi - s-au gândit cã aºa ceva ar cam trebui fãcut, pentru a ecologiza niþel peisajul pestriþ ºi contrastant pe care-l oferã zilnic mijloacele de informare în masã.Pentru un om cu experienþa lui Guºã, acuzaþia de totalitarism este prematurã ºi exageratã. El însuºi un produs al 'fenomenului media', cãruia-i datoreazã ascensiunea în zona politicului, nu poate fi partizanul ideii cã acesta sã fie din nou supus cenzurii. Nici n-ar avea cum altfel decât încãlcându-se prevederile Constituþiei care garanteazã libertatea de exprimare. O libertate de care el însuºi, ca om politic, benef iciazã din plin, ºi cãreia-i datoreazã actuala sa condiþie de politician.Cred - nu cred, sunt sigur - cã altul este contextul pe care-l vizeazã viitorul ideolog al Alianþei: este vorba despre cel economic, despre mecanismele care fac ca, aproape inexplicabil, ziare proaste sã prospere, în timp ce publicaþii de calitate se zbat în nevoi. Atâta timp cât economia româneascã nu a atins parametrii unei pieþe funcþionale, nu existã o presiune realã a publicitãþii, a nevoii de promovare a produselor, asupra ziarelor ºi emisiunilor de televiziune. Cu excepþia unor mari companii occidentale care îºi alocã bugetele de publicitate în funcþie de strategiile de viitor ºi nu de vânzãrile prezente, restul 'tortului' pe care se bate mass-media este compus din strategii de influenþã în vederea unor interese politice sau economice. Marea majoritate a fondurilor vehiculate pe acest traseu aparþin unor entitãþi guvernamentale sau unor societãþi subordonate. Modul în care sunt împãrþite aceste sume nu þine cont nici de vreun interes comercial, nici de ponderea pe piaþã a 'vehiculului'. Funþioneazã aici un algoritm secret, în care se amestecã recuoºtinþa pentru servicii deja fãcute unor persoane sau grupuri de persoane cu responsabilitãþi în domeniu sau se angajeazã viitoare schimbãri de ton ºi atitudine. Aceste manipulãri nici mãcar nu pot fi puse pe seama unui anumit sistem, tendinþele din interiorul acestuia fiind nu odatã opuse sau chiar ireconciliabile, lucruri care se reflectã, dealtfel, în tabloul coti dian al unei informaþii tot mai distorsionate ºi mai dependente de bunãvoinþa 'sponsorilor'. Aceste este aspectul pe care-l vizeazã Guºã ºi o face pentru cã-l cunoaºte foarte bine, el însuºi fiind implicat, pânã la un moment dat, în acest tip de jocuri. Dincolo de orice altceva, o astfel de curãþenie trebuie fãcutã, de la sursa rãului, ºi ea va trebui avutã în vedere de oricine va câºtiga partida. |