'Mașina populară', accesibilă tuturor, este un concept care are deja o istorie. Primul succes de acest fel l-a obținut Ford, cu 'modelul T', care pe la începutul secolului nu costa mai mult de vreo 500 de dolari. Hitler, la rândul lui, a vrut să ofere germanilor o mașină populară, prin Volkswagen, dorință ce i-a fost îndeplinită, după război, de noua industrie civilă germană. 'Broscuța' a fost, vreme de peste un deceniu, o mașină cu adevărat populară, nereușind să o detroneze nici Citroenul 'Doi cai' și nici micul Renault - ca să nu mai vorbim de popularele 'Cinquecento' sau 'Seicento' de la Fiat. Pentru români, Dacia 1300 a debutat ca o mașină scumpă, pentru care trebuia să ții o îndelungată cură de iaurt. Treptat - ea a devenit idealul oricărui român care-și dorea să evadeze din realitatea cotidiană, mașina - recte Dacia - fiind una dintre puținele libertăți la care aveam acces pe timpul dictaturii. O libertatea îngrădită, la rândul său, prin fel de fel de măsuri restrictive - de la cota de benzină, la circulația alternativă, 'cu soț și fără'. În timp ce tehnologia mergea înainte, Dacia rămânea constantă, aceeași. Cu avantajul unor intervenții accesibile, fără prea multă calificare. Dacia a fost o mașină populară din punctul de vedere al întreținerii - nu al prețului. Pe ea s-au școlit generații de mecanici improvizați care făceau reparații capitale pe trotuarul din fața blocului. Odată cu accesul la alte tipuri de mașini, Dacia a continuat să rămână o redută a modestiei, devenind - la cei vreo 3000 de dolari cât costa în Tranziție - o mașină cu adevărat ieftină. Poate cea mai ieftină de pe piața românească. Prin înlocuirea ei cu LOGAN, francezii de la Renault dau o lovitură dublă: ei înlocuiesc o mașină ieftină pentru România cu una ieftină pentru Europa. În fapt, o scumpire mascată, care nu are încă prea multe tangențe cu normele EURO. Efectele se vor vedea după ce primul val de entuziaști ai schimbării se va epuiza și cei care-și doresc o mașină, vor constata că nu au acces decât tot la vechea Dacie, de-acum la mâna a doua. Cu scoaterea din producție a Daciei 1300 se spulberă mitul mașinii ieftine din România. Cu prețul mașinii ieftine în Europa. |