'Maºina popularã', accesibilã tuturor, este un concept care are deja o istorie. Primul succes de acest fel l-a obþinut Ford, cu 'modelul T', care pe la începutul secolului nu costa mai mult de vreo 500 de dolari. Hitler, la rândul lui, a vrut sã ofere germanilor o maºinã popularã, prin Volkswagen, dorinþã ce i-a fost îndeplinitã, dupã rãzboi, de noua industrie civilã germanã. 'Broscuþa' a fost, vreme de peste un deceniu, o maºinã cu adevãrat popularã, nereuºind sã o detroneze nici Citroenul 'Doi cai' ºi nici micul Renault - ca sã nu mai vorbim de popularele 'Cinquecento' sau 'Seicento' de la Fiat. Pentru români, Dacia 1300 a debutat ca o maºinã scumpã, pentru care trebuia sã þii o îndelungatã curã de iaurt. Treptat - ea a devenit idealul oricãrui român care-ºi dorea sã evadeze din realitatea cotidianã, maºina - recte Dacia - fiind una dintre puþinele libertãþi la care aveam acces pe timpul dictaturii. O libertatea îngrãditã, la rândul sãu, prin fel de fel de mãsuri restrictive - de la cota de benzinã, la circulaþia alternativã, 'cu soþ ºi fãrã'. În timp ce tehnologia mergea înainte, Dacia rãmânea constantã, aceeaºi. Cu avantajul unor intervenþii accesibile, fãrã prea multã calificare. Dacia a fost o maºinã popularã din punctul de vedere al întreþinerii - nu al preþului. Pe ea s-au ºcolit generaþii de mecanici improvizaþi care fãceau reparaþii capitale pe trotuarul din faþa blocului. Odatã cu accesul la alte tipuri de maºini, Dacia a continuat sã rãmânã o redutã a modestiei, devenind - la cei vreo 3000 de dolari cât costa în Tranziþie - o maºinã cu adevãrat ieftinã. Poate cea mai ieftinã de pe piaþa româneascã. Prin înlocuirea ei cu LOGAN, francezii de la Renault dau o loviturã dublã: ei înlocuiesc o maºinã ieftinã pentru România cu una ieftinã pentru Europa. În fapt, o scumpire mascatã, care nu are încã prea multe tangenþe cu normele EURO. Efectele se vor vedea dupã ce primul val de entuziaºti ai schimbãrii se va epuiza ºi cei care-ºi doresc o maºinã, vor constata cã nu au acces decât tot la vechea Dacie, de-acum la mâna a doua. Cu scoaterea din producþie a Daciei 1300 se spulberã mitul maºinii ieftine din România. Cu preþul maºinii ieftine în Europa. |