Sãptãmâna trecutã, pe un post de televiziune francez, s-a transmis un scheci umoristic în care - cum s-ar spune - "se fãcea miºto de români". În sensul cã aceºtia ar fi o naþie de cerºetori. "Salutul românesc" evocat de comicii de la Paris era de fapt, gestul tradiþional al cerºetorilor: mâna întinsã ºi apelul la mila trecãtorilor.
Desigur, pentru noi, hazul acestei scene este destul de dubios. Iar reacþia cvasiunanimã a sãlii, în care toþi telespectatorii au întâmpinat cu voioºie salutul, de neexplicat. Asta sã fie, oare, imaginea pe care o transmitem surorii noastre latine?
Probabil cã asta. Cerºetoria este un fenomen pe care þiganii noºtrii l-au ridicat la gradul de veritabilã artã. Ei sunt o prezenþã constantã peste tot ºi pot fi recunoscuþi fãrã greº, din cauza costumaþiei pitoreºti. ªi probabil, mulþi francezi sunt convinºi cã aceºtia sunt românii. Nu români. Pentru care unicul mod de existenþã acceptabil sunt mana întinsã ºi furtul.
Cum se poate corecta o asemenea percepþie? În niciun caz în modul în care a încercat sã o facã Ambasada noatrsã din Paris, care a trimis proteste peste proteste ºi a cerut CNA-ului lor sã sancþioneze postul. Aceastã formã de isterie nu face atceva decât sã întãreascã percepþia negativã: dupã ce cã sunt milogi ºi hoþi, mai sunt ºi agresivi!
Nu. Soluþia e una temeinicã ºi de duratã. Nu va putea fi rezolvatã aceastã situaþie nici prin proteste ºi nici prin ofuscare. Privind lucrurile prin aceastã premisã, ar trebui ca naþiile care mai sunt piºcate prin scheciurile umoristice ale Divertiºtilor noºtri sã facã manifestaþii de protest ºi sã reclame la Externe. N-o face nimeni. Lucrurile sunt privite din perspectiva normalitãþii ºi a diversitãþii faptelor ºi a persoanelor.
"Imaginea" terfelitã a României e o veche obsesie de-a noastrã. Am suportat diverse campanii , de la copiii bolnavi de SIDA, aurolaci, spãrgãtori ºi hackeri, pânã la etnicii þigani, Acestora, libertatea de miºcare din Uniunea Europeanã le-a oferit condiþii minunate de manifestare a unor talente ancestrale. ªi se vor manifesta atâta timp cât nu vom gãsi soluþiile necesare pentru stabilizarea ºi integrarea lor. E un efort care nu revine doar României pentru cã chestiunea þigãneascã este o problemã europeanã ºi va continua sã fie pe mãsurã ce Uniunii i se vor alãtura state în care existã comunitãþi importante de romi. Ori la acest capitol lucrurile par sã fi rãmas încremenite în contemplarea fenomenului. ªi în tratatea sa satirico-umoristicã.