Dacã era vreo logicã în mãsurile propuse de Boc ºi Udrea, aceasta privea procentul egal de 25% aplicabil tuturor celor care iau banii de la stat. Orice excepþie ar încuraja gãsirea de nenumãrate portiþe de eludare, dupã cum s-a dovedit nu odatã de-a lungul timpului.
ÃŽnsã, ca mai toate mãsurile acestui guvern buimac doar în aparenþã – pentru cã dincolo de buimãcealã se aflã calcule ºi interese cât se poate de concrete – ºi aceasta are o mare hibã: exclude de la tãieri pe angajaþii companiilor cu capital de stat ºi ai instituþiilor care se autofinanþeazã, pe motiv cã banii aceºtia n-ar veni de la buget.
Dar de unde? Nu prea ºtiu companii de stat care sã fie profitabile ºi sã nu fi fost încã vândute. Mai toate îºi datoreazã subzistenþa apelului la buzunarul public ºi funcþioneazã dupã principiul cã, dupã ce se plãtesc toate cheltuielile, dacã mai rãmâne ceva, aia e a statului. Dar aºa ceva nu se întâmplã. Deasemenea, avem cazul unor agenþii sau instituþii de reglementare care au fost împroprietãrite de stat cu administrarea unui anumit domeniu, pentru care percep taxe. Ni se spune cã trãiesc – ºi trãiesc bine – din aceste taxe – pe care nu le vireazã statul, ci le iau ei direct de la populaþie sau de la agenþii economici. Aceste instituþii se aflã în topul salariilor pentru cã principiul de execuþie al bugetului propriu este cât se poate de simplu: îºi stabilesc lefurile care considerã ei cã sunt corecte, îºi stabilesc cheltuielile necesare funcþionãrii, calculeazã dãrile pe care trebuie sã le verse la stat ºi dupã ce fac totalul, scot nivelul taxelor sau tarifelor pe care trebuie sã le încaseze. Simplu ca bunã ziua! Deobicei, aceste instituþii sunt favorizate de domeniul pe care li-l alocã statul: frecvenþele radio, perimetrul aerian, siguranþa traficului, etc. Nu existã nici o companie care sã reglementeze, de pildã, cultivarea cartofilor ºi sã depindã de producþia obþinutã. Toþi aceºti “independenþi” de stat merg la sigur pe mâna acestuia. Nu mai vorbim de companiile cu capital de stat care au pierderi economice, adesea uriaºe, dar care sunt subvenþionate cu sumele exorbitante pe care încaseazã ºefii lor – baºca cele pe care le primesc trimiºii speciali ai Guvernului prin consiliile de administraþie ºi care reprezintã deobicei un procent de 20-30 la sutã din leafa ºefului, pe care tot ei o aprobã.
Aºa încât exceptãrile, de orice fel nu constituie doar o eroare, ci ºi o inechitate flagrantã ºi dovedeºte cã de fapt, tactica guvernului este de a-i sacrifica pe cei mulþi ºi neajutoraþi ºi de a-i proteja pe cei care reprezintã clientela politicã. Dacã TAROM-ul sau CEC-ul, ca sã dau doar douã exemple la întâmplare, ar fi scutite de amputãri, acest lucru va crea o situaþie care va rãbufni, mai devreme sau mai târziu.
Mai este un aspect pe care dl Boc se face cã nu-l vede ºi nu-l aude: grila salarialã la vârf din instituþiile statului: mãsura populistã de a plafona lefurile ºefilor a creat o situaþie cel puþin stranie: majoritatea celor din aparatul de conducere al ministerelor ºi instituþiilor publice au rãmas cu salarii considerabil mai mari, de care nimeni nu se atinge. ªi atunci unde-i economia – realã - dacã-i tai unui ºef de serviciu rãmas cu 80-90 milioane, 25 la sutã? Iar bietul ministru – mai ales dacã are ºi rate la bancã, ca dna Udrea - cum se va descurca cu cele doar vreo 35-40 de milioane care îi mai rãmân de cheltuialã?
În hei-rup-ul populist ºi egoist al salvãrii naþiei pe spinarea celor mulþi, guvernanþii continuã sã ignore sau sã acopere aspecte importante ce genereazã inechitate ºi incertitudine.