Lumea afacerilor este o lume aparte. Cu atât mai mult în capitalism. Sau în ceea ce ne place nouă să numim astfel, chiar dacă proiecția pe care am realizat-o nu se încadrează (încă) în tipar. Pentru a face evaluări referitoare la domeniu nu este suficient bunul simț. Sau simțul comun. Este necesară, mai întâi cunoașterea fenomenului, iar apoi înțelegerea lui, a resorturilor intime care-l guvernează. În socialism, ceea ce numeam noi comerț și afaceri erau, de fapt, procese de distribuție, centralizate, care nu țineau cont de reperele fundamentale ale domeniului: cererea și oferta. Constatăm, fără prea mare surprindere, că după 12 ani de exercițiu în economia de piață, puțini dintre cei care practică și și mai puțini dintre cei care observă și analizează afacerile, înțeleg cu adevărat despre ce este vorba. Măsura principală a judecății rămâne păguboasa "etică și echitate socialistă". Afacerile adevărate, pe orice meridian, au propriile reguli și propria etică. Ele nu sunt întotdeauna morale, e adevărat. Respectă însă criteriile care fac din ele principalul motor al progresului: eficiența, randamentul, capacitatea de a produce beneficii. În același timp, o tranzacție nu se face pe taraba publică.Are regulile ei, între care un anumit grad de confidențialitate e întotdeauna necesar, într-o lume guvernată de concurență și interese contradictorii. În opinia unora dintre analiștii noștri de ocazie, o afacere ar trebui să se transforme într-un soi de referendum, rezultatul acestuia urmând să-i decidă realizarea sau nerealizarea. Ceea ce este total fals. Am sub ochi, un exemplu de analiză după ureche: aceea referitoare la faptul că societății RAFO Onești i-au fost convertite în acțiuni datoriile, iar majorările de întârziere i-au fost șterse - ca și în cazul altor 200 de societăți pe care guvernul le-a considerat importante nu doar din punct de vedere economic, ci și social. Autorul articolului se grăbește să tragă concluzia că noilor proprietari ai RAFO li s-a făcut un "cadou" prin această operațiune. Nu este vorba, de fapt, de nici un cadou. Numai un naiv își mai poate închipui că cineva, cu simțul realității, ar cumpăra o societate cu tot cu datoriile și penalitățile pe care le-au făcut alții. Orice tranzacție de acest fel are la bază facilitățile necesare existenței și continuării afacerii. Cine nu primește astfel de asigurări nu cumpără! Iar o societate pe care n-o cumpără nimeni, e dedicată falimentului. Cu principala sa consecință: aruncarea în șomaj a mii și mii de oameni. O societate cu datorii nu poate fi nici măcar făcută cadou. Nu sunt adeptul ideii ștergerii datoriilor celor care nu s-au străduit să nu le facă. Dar nu găsesc că e drept și sănătos ca aceste datorii să fie aruncate în spinarea celor care doresc, totuși, să miște lucrurile din loc. |