Un documentar realizat în urmã cu vreo doi ani, dar neluat atunci în seamã, cum se întâmplã deobicei, ne relevã imensa oroare a unui regim instalat pe ruinele unei þãri devastate de rãzboaie civile, cu ambiþia purificãrii morale cu orice preþ. Cea mai semnificativã secvenþã mi-a pãrut aceea în care un oficial taliban explica faptul cã dacã organismele internaþionale vor dona fonduri pentru realizarea unor construcþii speciale, execuþiile femeilor care se machiazã sau a bãrbaþilor care chiulesc la cele cinci rugãciuni zilnice nu vor mai avea loc pe stadionul construit cu fonduri de la aceleaºi foruri, acesta urmând a fi redat manifestãrilor sportive. La adãpostul unui zid al tãcerii instalat în jurul unei þãri martirizate, în care nici televiziunea, nici muzica la casetofon, nici asistenþa medicalã nu erau considerate ca fiind conforme preceptelor Coranului, în Afganistan s-a petrecut o tragedie faþã de care nimeni n-a reacþionat. Veritabilã replicã a lumii absurde din 1984-ul lui Orwell, Afganistanul are chiar ºi un minister al Combaterii Viciilor ºi al promovãrii Virtuþilor, ocupat în special cu eliminarea femeii din viaþa publicã a unei þãri în care nu înceteazã nici un moment lupta cu inamicul din interior. Masacrele ºi gropile comune nu sunt cu nimic inferioare celor din Bosnia, iar talibanii se dovedesc demni continuatori ai tradiþiei khmerilor roºii. Descoperim cu surprizã cã deºi ceea ce se petrece acolo ar fi putut fi destul de lesne aflat, regimul ºi-ar fi continuat nestingherit opera de "purificare" dacã Osama bin Laden, gãzduit de acesta, n-ar fi avut inspiraþia nefastã sã arunce în aer Gemenii. Abia acum ochii întregii lumi par sã se fi deschis pentru a constata cu surprizã cã oroarea afganã s-a constituit pe sprijinul direct furnizat de CIA, pe recunoaºterea regimului de cãtre un grup de þãri interesate în expansiunea religioasã ºi pe nepãsarea unei lumi mai preocupate de supravieþuirea unor specii de animale sau de dimensiunile gãurii de ozon. Afganistanul de astãzi seamãnã pânã la confuzie cu Cambodgia de mai ieri, ºi ea o creaþie geamãnã a aceloraºi interese ºi dezinterese care bântuie lumea contemporanã. O lume pe care n-a putut-o scoate din letargie decât drama "Gemenilor". |