Nu m-aº grãbi sã afirm cã rezultatele ultimului sondaj efectuat de Metro Media Transilvania la cererea Fundaþiei pentru o Societate Deschisã (fundaþie care ne oferã un „barometru" al evoluþiilor din câmpul politic apelând, pe rând, la cele mai prestigioase institute de sondare a opiniei publice - IMAS, CURS ºi METRO MEDIA) sunt discutabile, pentru cã nu am la îndemânã argumente în acest sens. Desigur, sunt ºi eu puþin deconcertat de faptul cã dupã toatã tevatura cu „Afacerea Costea", Ion Iliescu ºi PDSR marcheazã o creºtere în audienþã publicã în loc sã se prãbuºeascã, aºa cum se aºteptau analiºtii cu pretenþii. Dl Iliescu, cu 51 la sutã din opþiunile celor care vor merge la vot ºi cu 47 Ia sutã pentru partid – marcheazã vârful absolut al ultimilor patru ani. Un vârf paradoxal, care nu doar cã nu izvorãºte din cine ºtie ce iniþiative spectaculoase sau din acþiuni concrete, ci se dovedeºte pur ºi simplu consecinþa unei politici de aºteptare, pe fondul slãbiciunilor flagrante ale actualei puteri. Surprinzãtor doar în parte este faptul cã în plin „scandal Costea", cu dezvãluiri fulminante despre implicarea ciudatului personaj parizian în politica ºi afacerile ultimilor ani de guvernare pedeseristã în bâlbâielile penibile în clarificarea acestor raporturi ºi cu atacuri furibunde ale adversarilor politici, „electoratul profund" se dovedeºte aproape imun la eroziune. Ba, mai mult, toatã aceastã campanie este interpretatã ca o diversiune menitã sã-l scoatã din joc pe liderul pedeserist cãruia i se acordã bonificaþii compensatoare care-l înalþã pânã la nivelul teoretic de a putea obþine victoria din primul tur. Pânã la toamnã mai este însã ºi - vorba lui Bãsescu - toamna nu-i ca vara.
Deocamdatã îmi permit sã observ cã ceea ce n-au pierdut Ion Iliescu ºi PDSR a trecut, aproape automat, în contul ApR. Scãderea brutalã a procentajelor dlui Meleºcanu & Comp. poate fi pusã pe socoteala faptului cã aceºtia au un electorat mai omogen ºi mai predispus Ia impactul media. Sondajele sunt sondaje. Au doza lor de relativitate ºi beneficiul marjei de eroare, de circa 3 procente. Rezultatele localelor vor fi însã primul test edificator pentru tot ceea ce s-a vehiculat cu titlu de ipotezã de lucru în aceastã primãvarã agitatã.Le aºteptãm cu nerãbdare pentru a putea purcede la evaluãrile de fond pentru toamna 2000.