Nimănui nu-i poate fi dragă ideea de cenzură mai ales nouă, românilor, care timp de o jumătate de secol am suportat acest tratament prin care cineva, altcineva, hotăra ce trebuie să știm și ce nu, ce trebuie să citim și ce nu, ce trebuie să privim și ce nu. Odată cu rația de libertate din 22 decembrie 1989, ne-am luat-o și pe aceea a eliminării definitive a oricărei forme de cenzură, a oricărei interdicții puse în calea dreptului la liberă informare și exprimare. Avem, din acest punct de vedere, o situație de invidiat: nici un alt drept nu a fost atât de repede și de definitiv asumat ca acesta! Trăim, de 12 ani, într-un climat informațional și cultural din care nimic nu lipsește. Nici măcar dreptul la subcultură sau la echivoc moral. Am aici două exemple recente. Primul este cel al Revelionului organizat de una dintre televiziunile noastre fruntașe în Piața Palatului, locul unde au avut loc dramaticele momente ale Revoluției. Acolo, un cor deșănțat a proclamat dreptul la libera circulație în Europa. A făcut-o într-un mod în care orice persoană de bun simț ar fi trebuit să închidă televizorul. Cu trivialități devenite monedă curentă, cu libidinozitate, cu autobășcălie dubioasă. Echipa de creatori a uzat de toate drepturile jegoase pe care și le poate permite cel care nu face nici un fel de diferență între moralitate și imoralitate, între satira subțire și bășcălia grosolană, între ironie și înjurătură. Totul live, totul în direct și la o oră de vârf cum nu sunt multe într-un an. Al doilea exemplu provine de la o televiziune pereche și datează de joi seară când a fost programat filmul artistic "Poveștile orașului". În spatele triunghiului din colțul ecranului se derula o veritabilă acțiune de propagandă a homosexualității! Telespectatorul român a avut prilejul să vadă, în direct și, deasemenea, la o oră de vârf, nu doar ce sentimente nutrește această minoritate, dar și ce tehnici folosește. Bărbați goi, giugiulindu-se pe sub și pe deasupra cearșafurilor, sărutându-se pasional pe stradă și manifestându-și plenar trăirile au ocupat aproape o jumătate din timpul rezervat acestei pelicule pentru care CNA-ul ar trebui să găsească o altă figură geometrică pentru a-i avertiza pe cei cu apucături sexuale normale că au de-a face cu o incursiune într-un domeniu nerecomandat nici măcar părinților. Televiziunea în cauză a vrut, probabil, să demonstreze că este mai sensibilă decât altele la noul curs europenist al drepturilor minorităților. A făcut-o însă, flagrant, în detrimentul majorității. Am evocat acele două episoade dorind să spun că în aceste ocazii am regretat absența odioasei cenzuri. |