Unul dintre puþinele evenimente 'made in Romania' gãzduit pe canalul european de ºtiri 'Euronews' a fost accidentul de la Gugeºti. Pe fondul norilor de fum negru ºi a cisternelor rãsturnate, din imagine, comentatorul vorbea despre integrarea României în UE, în 2007, ºi despre problemele pe care le ridicã infrastructura sa, aflatã în vãdit dezacord - tehnic ºi moral - cu reþeaua europeanã.Sincer sã fiu, mi-ar fi plãcut sã vãd pe Euronews imagini cu noua autostradã, de la Bucureºti la Lehliu, ca ilustrate a aceleiaºi teme, dar ce s-a întâmplat la Gugeºti - localitatea natalã a confratelui Ion Cristoiu - a fost considerat mai adecvat la temã. Deºi, din principiu, dosarul care se referã la infrastructurã a fost închis, problemele pe care le ridicã rãmân deschise. Iar cea mai gravã dintre acestea este securitatea rutierã, marja de siguranþã în care se deruleazã traficul pe reþeaua de drumuri naþionale ºi de alte categorii. Ceea ce ne oferã zilnic televiziunile în panã de subiecte de actualitate, poate sã parã un exces. Accidente se întâmplã ºi prin alte þãri, cu ºosele ºi cãi ferate mai bune, maºini mai bine dotate, dar tot cu oameni la volan.Problema este cã la noi în suferinþã se aflã nu numai factorul uman, sau, mai precis, acesta ar fi cam ultimul în ordinea responsabilitãþilor. Accidentele grave din ultima vreme, care au culminat cu cel de la Mihãileºti, relevã grave carenþe de ordin organizatoric ºi de reglementare, concomitent cu absenþa unor reguli clare privind intervenþia ºi îndepãrtarea urmãrilor accidentelor. Au murit o grãmadã de oameni, ºi vor muri ºi alþ ii, doar pentru cã în emoþia ºi pripeala ce însoþesc evenimentele de acest gen lipsesc regulile ºi principiile de comandã specifice oricãrui front. De aceea, Mihãileºtii ºi Gugeºtii sunt, prin prisma producãtorilor de ºtiri europene, evenimente negative: pentru cã preþul care se plãteºte este nefiresc de ridicat, de-a dreptul inutil! N-ar fi de mirare dacã abundenþa de catastrofe din ultima vreme nu va ridica semne de întrebare din partea autoritãþilor europene de resort, întorcând chiar din drum un capitol considerat bifat: cel al drumurilor! |