Cineva spunea că cel mai grav efect al crizei asupra băncilor românești este acela din zona resurselor umane. Fiind nevoite să se restructureze și să reducă personalul, din bănci au fost dați afară oameni buni, dar fără pile, în locul lor fiind promovate rubedeniile sau relațiile șefilor. A a căror performanță se poate vedea cu ochiul liber. Un exemplu edificator ne oferă cazul doamnei P.M., relatat cu năduf, vecin cu exasperarea.
In 15 iulie, domnia sa s-a adresat sucursalei BCR din Mihai Bravu, unde a depus o filă de CEC pentru plata unei sume dintr-un depozit deschis la o bancă franceză. Nu făcea pentru prima dată treaba asta. O urgență determinată de necesitatea unui diagnostic mai exact decât cele pe care le obținuse în țară, la o clinică din Franța a făcut să fie nevoită să retragă o sumă din cont. De regulă, o astfel de operațiune nu dura mai mult de 30 de zile. De data asta cele 30 de zile au trecut fără a primi niciun răspuns. La Sucursala din Mihai Bravu i s-a spus că n-a venit niciun răspuns de la Centrală. A contactat banca din Franța, de unde a aflat că aceasta primise solicitarea de retragere, dar fără documentul aferent ce cuprindea datele de identificare.
„Luați legăura cu centrala!”- i s- recomandat de la Sucursală. La Centrala BCR a primit sfatul să mai aștepte. Au trecut 50 de zile, data programării consultului se apropia vertiginos, așa că și-a mai încercat odată norocul la Sucursală. „Noi n-avem nicio vină! CEC-ul dv. a fost pierdut de DHL!” - i s-a spus abia acum. „Și eu ce fac?”. „Păi trebuie să declarați CEC-ul pierdut!”.”Păi de ce să-l declar eu? Voi, banca l-ați pierdut!”.”Atunci completați o altă filă de CEC și reluăm operațiunea. Dar va dura!”- i s-a răspuns cu nesimțită nonșalanță. Adăugându-se (culme a tupeului): „ Se poate și mai repede, dar procedura va fi mai costisitoare.” „Speța dv. ne depășește. Așa ceva nu ni s-a mai întâmplat!” - a ridicat din umeri directoarea Sucursalei, Eliza Alina Dabija. „ Ne-ați zăpăcit de tot cu problema dv.”- a continuat și inspectorul Pătulete. În timp ce la Centrală nimeni nu-și asuma găsirea unei soluții.
Cazul ni se pare relevant pentru incompetența și nesimțirea ce caracterizează serviciile din cea mai puternică banca (fostă) românească. Banca, responsabilă de încurcătură ridică din umeri pe motiv că cei de acolo nu știu cum să procedeze într-un astfel de caz. Clientul ,caruia i se creează grave probleme și neajunsuri(nu mai bine vorbim de situația în care a fost pus si de cheltuirea unor sume în plus pentru a compensa neefectuarea operațiunii) este pur și simplu sfidat prin îndemnul de a se descurca pe cont propriu! Banca, instituție expertă in jumulirea clienților prin toate comisioanele inimaginabile, încearcă cu cinism să mai jecmănească ceva prin „procedura de urgență” ce trebuie să compenseze neglijențele și neputințele proprii.
Oameni buni – vorba lui Moise Guran - nu vă rămâne decât să ocoliți BCR-ul până când acolo va apuca să apară și niște profesioniști în locul incompetenților cu pile!