Episodul suspendării președintelui, cu toate evenimentele care l-au precedat, ridică un aspect esențial al democrației românești: separația puterilor în stat duce, direct, la constituirea de tabere adverse care se confruntă pentru putere. Tradiția postdecembristă făcea din președinte – fără prea multe argumente constituționale – cel mai puternic om din stat. A contribuit la aceasta autoritatea personală a lui Ion Iliescu și modul în care s-au constituit, practic, structurile de putere de după dictatură. În ierarhia națională, președintelui îi urma premierul, de cele mai multe ori un pupil al acestuia, eventualele diferențe de opinii sau chiar conflicte fiind cu grijă estompate în fața opiniei publice. Emil Constantinescu a preluat, în mare, modelul Iliescu nereușind însă să-și asigure, în aceeași măsură, supremația, el fiind primul președinte implicat în acțiuni directe împotriva premierilor Ciorbea și Vasile. Cu Traian Băsescu lucrurile au basculat semnificativ. Acesta, asumându-și calitatea de președinte-jucător, a depășit considerabil limitele impuse de Constituție. Tentativa sa a avut succes atâta timp cât puterea executivă s-a menținut în siajul celei prezidențiale. Presiunilor crescânde ale președintelui premierul le-a răspuns, la început, printr-o pliere convențională, urmată de o perioadă de rezistență tăcută. Revolta și contraatacurile sale au dezvăluit faptul că dincolo de inițiative și dorințe, președintele nu dispunea, în mod real, de instrumentele necesare care să-i susțină demersurile. Bătălia directă dintre cei doi a grupat semnificativ instrumentele de putere de care putea beneficia fiecare: deoparte, președintele, controlând justiția și serviciile secrete, de cealaltă premierul, controlând administrația. În toiul luptei, fiecare dintre părți a excedat limitele convenționale. Cea mai flagrantă rămâne acțiunea SRI-ului, dezvăluită exploziv în preziua ședinței de suspendare, care a pus în evidență faptul că o instituție importantă își depășește prerogativele, încercând să intervină în procesul decizional. Este un fapt de o gravitate deosebită care nu va putea rămâne fără urmări, una dintre acestea putând fi scoaterea – constituțională – a serviciilor secrete de sub controlul prezidențial și limitarea drastică a prerogativelor acestora. Mi-e greu să cred că Traian Băsescu ar fi dat vreo indicație în acest sens. Nici nu era nevoie. Există la nivelurile ierarhiei un servilism care face inutile astfel de comunicări explicite. Explicațiile pe care le-a dat în preziua ‘judecății’ n-au fost nici clare și nici convingătoare. Ba, dimpotrivă, cred că au constribuit la creșterea neîncrederii față de pretențiile sale de legalitate. Neclaritățile și ambiguitățile care s-au menținut în Constituție cred că aveau nevoie de un astfel de episod pentru a fi corectate. Iar acesta pare a fi momentul care poate declanșa un proces necesar. |