Este o întreagă discuție publică, cu acuze dintre cele mai necruțătoare la adresa imparțialității prezidențiale în mijlocul campaniei electorale. Dl Iliescu este acuzat că face campanie pentru partidul de guvernământ, pe ale cărui liste, dealtfel, și candidează pentru Senatul României.Este foarte greu de imaginat cum, în perspectiva actualelor prevederi ale legii electorale, s-ar putea face o departajare limpede, necontestabilă, între atribuțiile prezidențiale, rămase în vigoare până la finele mandatului, și dreptul de a alege și a fi ales pe care-l exercită candidatul Iliescu. Că zgomotul este mai mare decât efectele sale este clar. Chiar dacă dl Iliescu n-ar fi candidat în această manieră, este limpede că suportul implicit al domniei sale n-ar fi mers nici spre Alianța DA, nici spre PRM și cu atât mai puțin spre UDMR, PSD rămânând nu doar partidul pe care l-a fondat și l-a structurat, dar și cel la a cărui cârmă se va întoarce, după încheierea mandatului, conform declarațiilor repetate ale liderulor partidului și a acceptului deja formulat de către președinte. Unii spun că dl Iliescu ar fi trebuit să-și dea demisia din funcție înainte de campania electorală și să meargă înainte ca simplu cetățean. Există însă o întreagă serie de impedimente între care și importante angajamente internaționale care n-au permis acest lucru. Cea mai bună și cea mai inteligentă - soluție ar fi fost însă tocmai aceea la care intelighenția partidului, care a propus modificările din Legea Electorală, nu a avut-o în vedere: care a fost și care este rostul angregării președintelui într-o campanie electorală, de pe urma căreia opoziția nu ezită să tragă orice folos, când situația ar fi putut fi evitată, simplu, prin instituirea unei categorii de senatori de drept, printre care s-ar fi putut număra foștii conducători ai țării și alți câțiva reprezentanți ai aristrocației de merit? Aceștia ar fi putut să fie desemnați direct așa cum s-a mai întâmplat în practica istorică constituțională și electorală a României, dar cum se întâmplă și în prezent în țări europene cu tradiție democratică. O astfel de măsură l-ar fi scutit pe președinte de travaliul uneori penibil, al unei companii pline de riscuri.Cred că în mod normal, alături de domnia sa ar fi trebuit să se afle și fostul președinte Constantinescu (tot mai demonetizat de avatarurilor unui partid nesemnificativ) sau regele Mihai. Prezența lor, alături de un președinte al Curtei Constituționale, un președinte al Academiei Române și de alte câteva personalități cu autoritate recunoscută ar fi dat altă greutate acestui for legislativ, constituind în cadrul său un grup independent și autoritar, și contrabalansând lipsa de personalitate prezentă a instituției. Dar, după război mulți viteji s-arată, iar mintea românului cea de pe urmă este tot mai faimoasă... |