Se discută, de câteva zile, în cei mai duri termeni, problema publicității în (unele) ziare și la (unele) televiziuni. Se descoperă, astfel, cu o întârziere de doar vreo zece ani, că există o relație ocultă între presa (de scandal) și (unele) firme. Că mari calupuri publicitare nu au (doar) menirea de a face cunoscute publicului produse sau de a ține sus prestigiul firmelor respective. Ci sunt o mită mascată pentru ca acestea să nu fie șicanate de unul sau de altul dintre competitorii de pe scena mass-media, care își înlocuiesc atractivitatea, derivată din circulație și prestigiu, cu spaima de răul pe care l-ar putea provoca. Interesant este, deci, nu atât de ce acest lucru răbufnește abia acum, cât mai ales contextul în care se produce această demascare. Pentru că, până acum, ziarele "curate" au conviețuit cu cele "mânjite" fără a se deranja reciproc în vreun fel, lăsând pe seama publicului să facă distincția între mobilurile care stau la baza discursului publicitar. După părerea mea, sunt două cauze majore: prima este aceea că "sacul" bugetului de publicitate pare să fi ajuns la fund. Criza este majoră și sub impactul nefericitului 11 septembrie și al suitei de falimente spectaculoase, întreaga economie a intrat într-o puternică recesiune. Efectele externe se conjugă, la noi, cu cauzele interne, unde noua administrație nu reușește să revigoreze și să impulsioneze economia. De aici "penuria" tot mai mare de publicitate în paginile ziarelor și la televiziune. Or, publicitatea rămâne principala sursă de supraviețuire a mass-media. Apoi, momentul de explozie are și o altă explicație. Până acum, companiile atacate au preferat să plătească decât să se revolte. De ce? Pentru că majoritatea aveau propriile lor probleme. Nu erau tocmai "curate". Nici nu puteau lucra prea "curat"într-o economie mai mult subterană decât la vedere și în care ar fi fost dezavantajate de abordarea lucrurilor în acest mod. A fost un menaj reciproc avantajos, atât timp cât era mai rentabil să plătești decât să te revolți, cu riscul de a avea de dat socoteală și în alte chestiuni decât calitatea produselor și bonitatea numelui. Actuala criză va avea efecte dezastruoase asupra ambelor tabere. Vor dispare companii și gazete, sub presiunea necontrolată a costurilor și a scăderii puterii de cumpărare. Va câștiga, poate, principiul darwinian al perpetuării speciilor. Să nu vă mirați, însă, dacă printre supraviețuitori nu se vor afla cei mai buni. |