Din 2005 încoace, România face obiectul unui experiment politic unic: acela al unei guvernări paralele cu ea însăși! Învingător în scrutinul prezidențial, Traian Băsescu a adus la putere, forțând prevederile constituționale, un guvern alcătuit din reprezentanții Alianței, cărora li s-au adăugat, pentru formarea coaliției necesare, cei ai două formațiuni satelitare - UDMR și PUR-PC. Ambele făcuseră parte și din precedenta coaliție, condusă de PSD, și fără ele liberalii și democrații n-ar fi avut nici o șansă. Debutând sub semnul unității-n cuget și simțiri, noua Putere a început să se delimiteze, treptat, de ea însăși, prin intermediul tipului de conducere bicefală instituită de protocolul Alianței. Deși nici înainte nu fuseseră prea evidente, diferențele de opinii și de abordări dintre liberali și democrați au început tot mai des să iasă la iveală, lăsând să se vadă artificialitatea formulei. Promotorul delimitării a fost președintele Băsescu. Prea puțin potrivit, prin datele personale, rolului pe care i l-a hărăzit, cam pe neașteptate, defecțiunea pre-electorală a lui Stolojan, Băsescu a încercat să-și depășească condiția intervenind tot mai des și mai vehement în agenda Executivului. Vreme de aproape un an, premierul Tăriceanu a lăsat impresia unui partener docil, dispus să accepte supremația tovarășului său, însă nemulțumirile tot mai acut manifestate de către activiștii liberali l-au forțat să ia poziție. Primul gest de curaj antibăsescian a fost acela de a nu-și mai da demisia, după respingerea de către Curtea Constituțională a pachetului de legi ale Justiției, așa cum se angajase într-un puseu de vehemență necaracteristic lui, anihilând astfel proiectul alegerilor anticipate, clocit la Cotroceni. Au survenit apoi nenumărate alte episoade în care cei doi protagoniști au lăsat impresia că se află într-o competiție, având puncte de vedere și susțineri diferite. Tot mai agresiv în demersurile sale, președintele a fost însă nevoit să accepte o realitate: independența guvernului și imposibilitatea sa de a-l demite sau modifica prin acțiuni de forță. Aceasta a fost și cartea pe care a jucat-o, adesea cu îndemânare, premierul Tăriceanu, care a adoptat o strategie inteligentă: aceea de a nu intra în conflict deschis cu preopinentul său, de a-l lăsa să-și desfășoare tiradele și gestica și de a puncta ulterior cu calm. Un bun exemplu îl constituie și ultima ședință de guvern la care a participat ca "invitat" un președinte insuficient refăcut de pe urma crizei de hernie, dar nu mai puțin hotărât în a amenda inconsecvențele și erorile unui guvern de care se consideră tot mai detașat sentimental și ideologic. Premierul l-a ascultat, tăcut pe președinte, fără a-l contrazice sau a-l aproba, văzându-și apoi de treabă în ideea că Executivul face tot ce se poate, iar miniștrii liberali Flutur și Nicolăescu sunt de departe cei mai buni din câți s-ar putea găsi. Și așa mai departe, ca-n definiția în care se spune că deși merg alături până la infinit, paralelele nu se întâlnesc niciodată sau se întâlnesc la alegeri...
|