Istoria a dovedit că embargourile au o eficiență limitată și că foarte adesea ele lovesc altundeva decât se intenționează. Cum este, de pildă, cazul embargourilor instituite împotriva Irakului și Iugoslaviei, care au însemnat un adevărat dezastru pentru noi, românii, legați și de unii și de alții prin creanțe sau cooperări. La fel de valabilă mi se pare teoria și în cazul altor tipuri de embargou: ca cele instituite sub formă de sancțiuni de Președinție, împotriva unor gazete la care au fost constatate încălcări ale deontologiei. Din păcate, buna credință nu constituie - încă - un element definitoriu al relației ziaristului cu realitatea. Ea nu poate fi instituită pe căi birocratice și rămâne, exclusiv, apanajul conștiinței profesioniștilor din presă. Instituirea de sancțiuni nu cred că a afectat prea tare publicațiile, care n-au întârziat să-și facă din aceasta un titlu de glorie. A afectat însă cititorul obișnuit, care n-a mai înțeles mare lucru din mecanismul democratic în care se încadrează și relațiile presei cu puterea. Ridicarea sancțiunilor prezidențiale reprezintă un pas necesar spre restabilirea unui echilibru natural: relatările incorecte sau tendențioase pot fi sancționate de către o singură autoritate - cea a cititorului-cumpărător.