Am toatã stima ºi tot respectul pentru câþiva dintre oamenii politici de marcã re-afirmaþi dupã decembrie '89, oameni care-ºi înscriseserã în biografii pagini dramatice de suferinþã în anii petrecuþi în temniþele comuniste ºi de marginalizare socialã în cei urmãtori. Personalitãþi ca Mircea Ionescu Quintus, Alexandru Paleologu sau Dan Amedeo Lãzãrescu sunt de referinþã nu numai în politicã, dar ºi în cultura româneascã, pe care au îmbogãþit-o cu contribuþii de remarcabilã originalitate. Mãrturisesc însã cã mã simt nu contrariat, ci chiar vexat, de faptul cã aceste nume ilustre se învecineazã, pe liste infame, cu cele ale unor persoane de care ºi istoria ºi naþia nu au decât a se ruºina. Cum este posibil aºa ceva? - se poate întreba omul simplu ºi nedus pe la bisericile compromisurilor. Uite cã se poate. E greu, al naibii de greu sã judeci lucrurile acestea din afarã, fãrã sã fi trecut prin ele. Fãrã sã fi trecut prin presiunile psihice la care au fost supuºi cei ca ei, prin sistemele diabolice pe care diabolica instituþie la exersa pe seama prizonierilor de conºtiinþã. Pânã aici, cred, lucrurile sunt suficient de clare. Mai puþin clar este ceea ce a urmat îndeobºte. Faptul cã, înrolaþi în formaþiuni politice ce-ºi reclamau ascendenþe ºi merite istorice, unii dintre aceºtia n-au obosit sã clameze pe tema anticomunismului, arogându-ºi calitãþi de unici depozitari ai puritãþii ideologice ºi intelectuale. Nu este (doar) cazul celor trei, este cazul unei întregi categorii de personaje pe care mult zbuciumata instituþie a domnilor Oniºoru, Dinescu, Pleºu ºi Patapievici le-a dat la ivealã prin listele rezultate în urma scormonirii arhivelor. Faptul cã "greul" acestor liste l-au dus nu acuzaþii, ci acuzatorii are, va avea cu siguranþã un puternic impact negativ asupra întregii aripi politice pe care au reprezentat-o, alãturi de persoane ºi personalitãþi care n-au avut de-aface cu Securitatea. Mã doare, spun din nou, sã regãsesc pe aceste liste nume pe care le preþuiam ºi încã le mai preþuim, cum la fel de mult mã doare ºi efortul lor straniu de a-i acuza pe alþii de propriile lor pãcate. |