O caracteristicã specialã a peisajului media românesc o constituie numãrul mare de posturi publice ºi private existente pe piaþã. De la hegemonia, din primii patru ani de dupã Revoluþie, a TVR,s-a trecut la o spectaculoasã dezvoltare ºi diversificare a audiovizualului. La ora aceasta, nu mai puþin de 15 canale de televiziune româneºti pot fi urmãrite în întreaga þarã. Vreo 6 dintre acestea, cu ambiþii generaliste declarate, se aflã încleºtate într-o luptã durã pentru supremaþie pe tãrâmul audienþei. Terenul fierbinte al bãtãliei îl constituie ºtirile. Þine, poate, de firea românului, mai nou venit pe piaþa informaþiei libere, sã doreascã sã afle cât mai mult despre cât mai multe lucruri. Evenimentele, însã, constituie o categorie care are limitele ei. Nu sunt atât de multe evenimente încât sã-i sature pe toþi consumatorii de ºtiri. De-a lungul timpului s-au încercat formule variate. S-a încercat sã se creeze evenimente care sã producã ºtiri. Diferenþele de esenþã au impus un standard care nu poate fi atacat decât pe partea interprtãrii. Are ºi evenimentul inefabilul lui. Pânã la urmã s-a revenit la ceea ce era normal sã fie apreciat ca atare. O vreme, fiecare televiziune a încercat sã se plaseze într-un interval orar, dacã nu privilegiat, mãcar avantajos. Dar ºi ziua are limitele ei. Orele nu pot fi lãrgite sau comprimate. Tot 60 de minute au, orice le-ai face. ªi, ca o consecinþã, ultima perioadã marcheazã concentarea pe acelaºi interval orar a mai tuturor competitorilor cu pretenþii. Ora ºtirilor a devenit ora 19, ºi chiar dacã unii "furã" câteva minute nu rezolvã decisiv problema în felul ãsta. Competiþia este acum directã ºi necruþãtoare. Scapã cine poate în câºtigãtor. Dictatura telecomenzii are ºi ea limite. Nu poþi urmãri ºapte telejurnale în acelaºi timp. În mod paradoxal, formula este frustrantã pentru telespectatorul care a fãcut din compararea emisiunilor de ºtiri un sport. ªi un ghid de calitate. Concentrarea ºtirilor lasã teren liber pentru competiþia pe alte paliere: filme, emisiuni de divertisment. Toate grilele tind parcã spre o formulã unicã ce face ca varietatea ofertei sã devinã nefuncþionalã prin reducerea opþiunilor. Bãtãlia pentru ºtiri, pentru captarea interesului eºantionului majoritar ºi pãstrarea sa, captiv, pentru restul serii a devenit strategia fundamentalã a concurenþei în televiziune. |