La recenta întâlnire a președintelui Iliescu cu presa, unul dintre participanți a ridicat o problemă cu adevărat gravă: penetrarea tot mai severă a presei de către oamenii de afaceri și de către interesele economice. Este o etapă nu foarte nouă, dar semnificativă în evoluția de doisprezece ani a presei libere românești. Dacă primul deceniu a fost marcat, în special, de interferențele politicului, acum a venit rândul economicului. Experimentul gazetelor de partid a eșuat rapid, principalul demers manifestându-se prin presiunile, acceptate cu mai mult sau mai puțin entuziasm de unele gazete, care și-au asumat riscul de a mărșălui sub un anumit pavilion de complezență. Ziarele - căci mai ales despre ele este vorba - au jucat un rol esențial în schimbarea politică ce s-a produs în '96. În 2000 nu au mai reușit să repete performanța. Greul s-a transferat asupra posturilor de televiziune și - prioritar - asupra "sponsorilor" - furnizorii de fonduri neevidențiați în registrele contabile ale partidelor. Odată show-ul politic terminat și instaurată noua ordine de drept valabilă - teoretic - pentru următorii patru ani, în presă au început să se concretizeze și să se regrupeze interesele economice. Fiecare ziar nou apărut în această perioadă a avut în spate un grup de "investitori" dornici să-i protejeze și să-și promoveze interesele. Cel mai sugestiv exemplu ni-l oferă afacerea BRS, în care grupul de presă trecut din mâna lui Vântu în acelea ale lui Iacob, a schimbat peste noapte capul-compas al virulenței pamfletare în funcție de nevoile patronului. Ba, mai mult, patronul însuși se prevalează în relația sa cu justiția de o anume imunitate pe care i-ar conferi-o calitatea de ziarist derivată din proprietatea asupra ziarului. Luat la bani mărunți, tabloul jurnalistic al momentului oferă doar câteva - puține - situații în care ziarul este el însuși o afacere, și nu doar un vehicul al altor interese. Bătăliile de presă se duc între oportunitățile economice și interesele financiare ale proprietarilor știuți sau din umbră, ai gazetelor. Într-un mediu economic extrem de ostil, în care presa nu mai este considerată un vector cultural sau măcar intelectual, ziarele nu pot supraviețui decât dacă răspund la o anumită comandă. Comanda "Drepți!" |