Într-o emisiune recentă de televiziune, președintele Iliescu și-a susținut punctul de vedere afirmat cu ceva timp în urmă, referitor la o categorie de baroni de presă-în concepția sa, oameni care s-au îmbogățit de pe urma acestei profesii, utilizând metode și mijloace dacă nu ilegale, în mod cert aflate la limita legii.Afirmația a stârnit comentarii oțărâte încă de pe atunci, președintele fiind acuzat că operează în continuare cu categorii de genul unei anumite părți ale presei, ignorându-i pe acei gazetari care-și fac în mod onest datoria. Observația președintelui-partizan recunoscut al dictonului sărac dar cinstit-că aceia la care făcea referință nu se puteau îmbogății în mod cinstit, comportă comentarii. Pentru că, față de anii capitalismului sălbatec practicat în prima parte a perioadei de după Revoluție, în aceasta din urmă presa a devenit o industrie de dimensiuni transnaționale, care operează cu mijloace specifice, între acestea aflându-se și posibilitatea ca, la vârf, unii gazetari cu talent și spirit întreprinzător, să se poată așeza în rândul oamenilor cu averi considerabile.Sunt însă sigur că nu la aceștia se referea președintele, caregoria pe care o vizează fiind aceea, revizuită și adaugită, a urmașilor autorului dictonului "Șantajul și etajul"-celebrul Pamfil Șeicaru, de la Curentul interbelic. Șantajul de presă a fost și mai este principala metodă prin care ziarele fără alte atu-uri(calitate, tiraj, prestigiu)reușesc să smulgă așa zisele fonduri de publicitate care, de cele mai multe ori merg în buzunarele patronilor. Aceste fonduri sunt date în schimbul tăcerii în legătură cu episoade oneroase din activitățile unor companii sau persoane, sau a încetării atacurilor, intitulate pompos dezvăluiri senzaționale. De ce nu are nimeni curajul să denunțe asemenea practici- l-a întrebat realizatorul emisiunii pe președinte.Pentru că nimeni nu a câștigat până acum într-o confruntare cu presa!- a răspuns domnia sa și- parțial color-are dreptate. Cu precizarea că aceste războaie nu s-au purtat cu presa în totalitatea ei, ci cu anumite zone care s-au coalizat pe principiul intereselor comune. Căci, în România de dinaintea intrării în UE funcționează cu succes o presă înterlopă, ai cărei lideri nu se mulțumesc să stea în umbră, de unde să dirijeze lucrurile, ci ies în față fluturându-și amenințător legitimațiile de gazetari făcuți peste noapte, care nu știu dacă virgula se pune sau nu între subiect și predicat.Războiul cu presa poate fi câștigat, însă doar de către presă. De cealaltă parte a ei, care pune mai presus principiile de conduită morală și deontologie profesională, adică exact acelea care pot face ca ea să nu cadă pradă, în ansamblul ei, unei mafii tot mai subtile și amenințătoare. |