Ziarul personal Octavian Andronic
26 Feb 2021 - 22:56
Home Punctul pe Y ANDOgrafia zilei Foto EXPO

Ultimele postări pentru: 
> Punctul pe Y
> ANDOgrafia zilei
(dată curentă)

EXPOZIȚII 

ANDO - 100% Centenar

 



Nou !!! 

Inedit 

Gura lumii 

Meandrele concretului 

'Ne dorim ca pe listele pentru alegeri să se răgăsească un număr cât mai mic de decedați'

-- Mioara Mantale, Prefect al Capitalei

Sectiune diverse... 
Adauga o opinie

Cautare ZP 


Punctul pe Y

joi 01 iunie 2006 Nr: 1751

Presa ca o pradă

de Octavian Andronic

După euforia pe care a declanșat-o neașteptata și totala libertate a presei pe care a adus-o Revoluția, au urmat fenomenele specifice perioadei, pentru că presa a fost, totodată, și proiectul-pilot al noii economii de piață. Au apărut o sumedenie de titluri noi, cele vechi, rebotezate, și-au valorificat atu-urile, au avut loc falimente spectaculoase și lansări cu pretenții. Pe măsură ce presa și-a demonstrat influența pe care o poate avea în viața publică, a apărut și interesul pentru utilizarea sa de către noii potentați, care au văzut mai limpede resorturile care făceau din ea cea de-a patra putere în stat. Primele investiții în presă au fost însă, suficient de aleatorii, pentru a nu da rezultate notabile. Un demers coerent a avut un trust străin de presă: elvețienii de la Ringier au pornit să cucerească Estul înaintea germanilor, de care se temeau. Ringier a cumpărat sau a înființat noi publicații în mai toate țările din fostul bloc comunist, cel mai mare succes avându-l în Cehoslovacia, unde au mutat și una dintre tipografiile lor. În România au înființat 'Capital', o publicație economică ce a cucerit teren constant rămânând și astăzi una dintre publicațiile de referință. Odată cu alăturarea, în '95, a cotidianului 'Libertatea', Ringier și-a exprimat mai limpede intențiile, reușind chiar să-i devanseze pe germanii de la Bertelsmann, de la care au preluat 'Evenimentul Zilei'. Dacă Ringier are cea mai puternică divizie de cotidiane și una variată de periodice, cam aici se încheie implicarea sa, rolul său în bătălia dintre super-puterile din presă rămânând limitat. Lupta la vârf, se duce între cei care au demarat cel mai timpuriu. Unul a fost grupul PRO, al lui Adrian Sârbu, un fost ministru în primul guvern Roman, care a știut să-și alăture, la momentul potrivit, resursele financiare ale lui Ion Țiriac. A început cu o agenție de presă - 'Mediafax', cu un post de radio - PRO FM și cu o televiziune - canalul 38. Profitând de deningrolada din televiziunea de stat, a lansat, cu suport logistic american, PRO TV, care rămâne, de mai bine de zece ani, lider de audiență. A intrat în presa scrisă cu câteva proiecte dintre care doar 'Ziarul Financiar' a rezistat, cu mari eforturi de subvenționare. A vândut 'PRO SPORT' elvețienilor de la Ringier și a achiziționat recent pachetul majoritar al jumătății de 'Adevăr' care a devenit 'Gândul'. Cu alte două posturi de radio și un număr nedefinit de publicații periodice, grupul PRO rămâne protagonist al efortului de a domina piața. Se bate, în primul rând, cu grupul INTACT, al magnatului Dan Voiculescu. Acesta a pășit cu timiditate în presă, procedând cu precauție și asigurându-și suportul logistic al unei tipografii în care să-și tipărească propriile ziare. A scos, cu o echipă tânără, 'Jurnalul Național' care ar fi dorit să fie un ziar al celor cu bani puțini. A făcut o investiție temperată în televiziune, înființând Antena 1 și opunând 'americanismelor' de la PRO TV un stil mai așezat, mai românesc, al știrilor. A început să crească în audiență odată cu campania electorală din 1996, după care a continuat să înainteze, împărțindu-și audiența cu PRO și alternând periodic primul loc. Au urmat alte două canale de televiziune, pe lângă postul de radio (Romantic) și s-a desfășurat în presa scrisă unde, alături de Jurnalul, 'Gazeta Sporturilor' domină peisajul cotidian. Ultimele prezențe în grup sunt săptămânalul 'Săptămâna Financiară', înființat în urmă cu un an, și achiziționarea, recent, a Agenției de Presă AMOS NEWS. În fine, cel mai 'gălăgios' grup - Realitatea Media - își căuta un loc în top prin achiziții bine țintite (vezi grupul Cațavencu - Cotidianul) și prin inițiative curajoase - Money Channel. Vântu își împlinește astfel un mai vechi vis, început cu 'Curentul' și cu o construcție media la care au pus umărul mulți gazetari cu nume, dar care s-a prăbușit odată cu FNI. Acum, grupul Realitatea are de transpus în termeni de audiență importantele sume puse în joc pentru a face din presă un teren de bătaie pentru un maxim de influență politică și economică.

 

Arhiva calendaristica Punctul pe Y:
2011: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2010: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2009: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2008: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2007: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2006: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2005: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2004: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2003: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2002: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2001: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2000: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
1999: august septembrie octombrie noiembrie decembrie
1995: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie
1994: octombrie noiembrie decembrie