După ce-a evoluat vreme de șase ani în ritm de vals, Consiliul pentru Studierea Arhivelor Securității pare că trebuie să se pregătească pentru ritmuri mai alerte. Avalanșa de solicitări venite din toate direcțiile - politicieni, ziariști, profesori, sindicaliști - promite să se alimenteze din straturile mai puțin vizate până acum ale societății, punându-i pe membrii Colegiului în fața unei misiuni aproape insurmontabile. Dacă cu un singur dosar ei au consumat, în plenul Colegiului, mai bine de 12 ore, stau și mă întreb când vor reuși - mergând în același ritm - să rezolve măcar o parte din cele peste 1000 de (presupuse) dosare de jurnaliști care le-au fost, practic, băgate pe gât, înaintea categoriilor care legal au prioritate. Probabil că guvernul și parlamentul vor trebui să găsească soluții: ori mărirea numărului de membri, ori crearea unor CNSAS-uri paralele, pe categorii sau prin implicarea în cercetare a unor categorii ale societății civile - bineînțeles, după ce acestea au fost, la rândul lor, puricate. Lăsând gluma la o parte, să observăm însă câteva lucruri. În primul rând, tot mai pronunțata inadecvare a reglementărilor de funcționare a Colegiului la varietatea de situații care apar și nu sunt cuprinse în lege. Cea mai frecventă situație tinde să devină aceea a informatorilor cu acte în regulă, dar care n-au făcut poliție politică! Sau a celor fără angajamente, dar care au turnat în draci! Marele paradox al Legii și al punerii ei în practică îl reprezintă însă faptul că de pătimit ar avea toți cei prinși, într-un fel sau altul, în plasa Securității, cu excepția... securiștilor! Aceștia nu au de dat socoteală, practic, în comparație cu ce pățesc cei de care s-au servit. Securiștii sunt considerați a-și fi făcut datoria, în timp ce informatorii - indiferent de modul în care au devenit colaboratori-plătesc toate oalele sparte. Pe măsură ce plasa se strânge în jurul unor nume celebre, refrenul care se face auzit nu mai este 'n-am fost informator/turnător', ci 'n-am făcut poliție politică'. Nimeni n-a făcut poliție politică! Cel care tinde să se înscrie pe un asemenea palier este însuși Consiliul! Datorită modului dezastruos în care se iau deciziile - prin vot deschis și nu pe bază de dovezi și documente - Colegiul începe el însuși să facă poliție politică, scoțând în afara responsabilități sociale, oameni despre care nu se poate afirma cu certitudine că ar fi făcut poliție politică. Acest lucru lărgește pârtia pe care cei în cauză o vor face spre Curtea Europeană a Drepturilor Omului, unde astfel de cazuri se judecă cu mult mai multă acuratețe și pentru care cineva plătește. Și nu puțin.
|